Wearables zijn nog steeds alive and kicking. Volgens IDC zijn er in het derde kwartaal 7,3 procent meer wearables verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Maar nog veel interessanter is dat we steeds vaker slimmere apparaten kopen.
IDC defenieert die slimmere apparaten als wearables die apps van derde partijen kunnen draaien. Dat zijn dus met name smartwatches. De ‘domme’ fitness-tracker laten we dus steeds vaker achterwege, nu de smartwatch voor een groot deel hetzelfde en zelfs nog meer kan.
Fitbit
De trend is onder meer te danken aan Fitbit die onlangs zijn eerste smartwatch op de markt bracht. Maar volgens het rapport van IDC deed het bedrijf het in het afgelopen kwartaal niet alleen maar goed. De fabrikant wist Xiaomi voorbij te streven, maar verkocht 33 procent minder wearables dan in dezelfde periode in 2016.
Natuurlijk hoeft het bedrijf minder exemplaren van de Ionic (de smartwatch van Fitbit, red.) te verkopen om dezelfde omzet te behalen. Het horloge is namelijk duurder dan de fitness-trackers. Maar dan alsnog moet Fitbit wel echt meer horloges gaan verkopen om die afname goed te maken.
Apple had overigens een leuke groei ten opzichte van een jaar geleden: maar liefst 52 procent meer verkopen. Dit is onder meer te danken aan het vertragen van de aankondiging van de Apple Watch 3.