Hoe Ashley Madison hun tienduizenden nepprofielen geheim hield

Er lijkt geen eind te komen aan de onthullingen die voortkomen uit de Ashley Madison-hack: eerder schreven we over de scheve verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen; het grote aantal ‘bots‘ (computergestuurde nepprofielen) en de reactie van het bedrijf.

Uit de meest recente onthullingen blijkt dat de bots zeer bewust zijn gecreëerd om mannen te laten betalen voor Ashley Madison door ze zogenaamde credits te laten kopen. De organisatie achter de affairesite heeft in het verleden gelogen tegen de overheid, die een onderzoek was begonnen na diverse klachten van klanten.

Deze bots, die intern ‘Angels’ of ‘engagers’ worden genoemd, werden specifiek ontwikkeld om mannen aan te spreken die nog niet voor de service van Ashley Madison betaalden. Mannen moesten om de berichten van de bots te kunnen lezen ‘credits’ kopen met een prijs van 60 tot 290 dollar.

80% van alle eerste aankopen zijn gemaakt om berichten van bots te kunnen lezen of om contact op te nemen met een bot, zo blijkt uit interne e-mailberichten. Sommige mannen hadden door dat ze niet met andere personen aan het communiceren waren. Diverse vrouwelijke profielen stuurden het bericht “Are you online?” op hetzelfde moment naar dezelfde man. Wat opvallend is aangezien profielen op Ashley Madison laten zien of iemand online is. Annalee Newitz van Gizmodo ging opzoek naar die specifieke zin in de broncode van Ashley Madison en vond een stuk code waar diverse openingszinnen stonden voor de bots.

are you logged in?

care to chat?

I’m online now

I’m here

come chat :)

come say hello

my chat is on now

are you online?

Feel like chatting?

chat now?

do you like cyber?

cyber sex ?

care to cyber?

u into cyber?

How are you? Feel like chatting?

cybering good with you?

how’s your day? wanna chat?

wanna cyber?

want to sex chat?

how’s your cyber skills ;)

are you at your computer?

So how long have you been here? Met any interesting people?

De boze klant heeft uiteindelijke de autoriteiten op ingelicht over de kromme praktijken van de affairesite. In zijn eigen onderzoek kwam hij er namelijk achter dat al de vrouwen die met hem contact hadden gezocht ongeveer om dezelfde tijd online kwamen en ongeveer om vijf uur ’s nachts pas offline gingen, zelfs op kerstavond.

De openbaar aanklager van Californië dwong Ashley Madison op deze klacht te reageren. In de reactie lieten ze weten dat nepprofielen het werk waren van internetcriminelen, die op geen enkele manier verbonden waren met de website.

Ondertussen werd er achter de schermen uitgebreid gesproken over de bots, een externe advocaat heeft de voorwaarden zodanig aangepast dat de bots vaag werden vernoemd. Volgens de voorwaarden zouden deze nepprofielen gemaakt zijn om niet-betalende-leden te vermaken en zodoende als echte personen berichten kunnen sturen.

Ashley Madison gebruikte foto’s en informatie van inactieve profielen van vrouwen die zich voor 2011 hebben aangemeld en vervolgens de dienst twee jaar niet meer gebruikt hebben. De bedoeling was om informatie van frauduleuze profielen te gebruiken, maar het bedrijf was niet in staat om dit onderscheid te maken.

Lees meer over de Ashley Madison-hack

Moeten Nederlandse Second Love gebruikers zich zorgen maken na Ashley Madison hack?

Ashley Madison: ook vrouwen gebruiken onze service

De code van Ashley Madison wijst op meer vrouwen én bots

0 Reacties
Reageer