December lijkt ieder jaar meer jaaroverzichten te krijgen. Niet alleen elke nieuwssite lijkt zijn eigen overzicht te produceren; ook alle techbedrijven doen gezellig mee. Zij verzamelen dan ook steeds meer interessante data over onze voorkeuren en gespreksonderwerpen.
Waar zochten we naar? Waar pratten we over? Wat deelden we? Waar luisterden we naar? Tijd om al die lijstjes wat overzichtelijker te maken en één verzameling te maken waarmee je niet alleen kunt terugblikken op 2015, maar die je er ook vooral over een aantal jaar weer eens bij kunt pakken om te zien wat voor jaar 2015 was.
Google: A Year In Search
Eén van de populairste jaaroverzichten is misschien die van Google. En dat is niet onterecht. Wat is een betere dataset om een jaaroverzicht op te baseren dan ons zoekgedrag? Op basis van de dingen die we ons afvroegen vat Google de emotionele, maar vooral bijzondere dingen die in 2015 gebeurden samen in deze video:
Google heeft ook allemaal lijstjes gepubliceerd met zoekopdrachten binnen een bepaald thema. Zo was Joost Zwagerman, de schrijver die dit jaar zelfmoord pleegde, de meest gegooglede bn’er en was de online game agar.io de meest gebruikte zoekterm in Nederland.
Facebook: 2015 Year In Review
Facebook keek naar waar mensen over praten op het sociale netwerk. Het populairste onderwerp? De Amerikaanse presidentsverkiezingen die volgend jaar plaatsvinden. Op de voet gevolgd door de aanslagen in Parijs, de oorlog in Syrië en de vluchtelingenstroom die dat oplevert. Net als Google, heeft Facebook ook een video gemaakt waarin het jaar voorbij flitst.
https://vimeo.com/148313339
Maar Facebook deelt nog meer data over 2015: zo was Star Wars: The Force Awakens de populairste film van 2015, Ed Sheeran de populairste entertainer en FIFA15 de populairste game die afgelopen jaar uitkwam. Lokale overzichten van Nederland heeft Facebook niet, maar internationale lijstjes vind je op de speciale Year In Review-pagina.
Daarnaast genereert Facebook ook een jaaroverzicht van het jaar van iedere Facebook-gebruikers. Via een slim algoritme worden negatieve momenten daar automatisch uitgefilterd. Op facebook.com/yearinreview vind je jouw jaaroverzicht.
Twitter: #YearOnTwitter
Twitter deed het een beetje hetzelfde als Facebook en keek naar waar we over getweet hebben met zijn allen. Onder meer #PrayforParis, #JesuisCharlie, #LoveWins #RefugeesWelcome en #IStandWithAhmed waren de populairste hashtags als het gaat om maatschappelijke trends. #Jobs was de populairste hashtag als het gaat om nieuwsonderwerpen internationaal; in Nederland was dat #Syria. Waar we verder veel over tweeten in Nederland? #vacature en #voetbal.
Twitter heeft uiteraard ook een speciale website gemaakt waar je alle trends op kunt terugvinden en het bedrijf heeft ook een video geproduceerd:
Look back at the most influential moments of the #YearOnTwitter: https://t.co/xPFcNl1GzW https://t.co/2UnakTtWE7
— Twitter (@twitter) 7 december 2015
YouTube: YouTube Rewind
De vetste jaaroverzichtvideo komt met afstand van videosite YouTube. De videosite produceerde een video met populaire YouTube-sterren, waarin de bekendste video’s, muziek en dansjes van 2015 langskomen.
Herken je de video’s die worden nagedaan niet? Check dan de lijst met de tien populairste video’s van 2015 even. In de lijst van de populairste Nederlandse video’s staan trouwens een aantal kindervideo’s en meerdere covers van ‘Parijs’ van Kenny B. Het origineel daarvan was de meest bekeken videoclip in ons land, terwijl internationaal See You Again van Wiz Khalifa & Charlie Puth het populairste was.
Spotify: Year In Music
Over muziek gesproken: Spotify heeft een prachtig jaaroverzicht gemaakt met welke muziek we massaal streamden. Drake is de meest gestreamde artiest internationaal en het laatste album van The Weeknd is het populairste album. Het populairste liedje? ‘Lean On’ van Major Lazer.
In Nederland voerden Ed Sheeran en het Nederlandstalige rapalbum ‘New Wave’ de lijsten aan. ‘Lean On’ van Major Lazer was ook in ons land de meest gestreamde track. Wat echter nog veel interessanter is: is inloggen als je Spotify-gebruiker bent, dan krijg je je persoonlijke muzikale jaaroverzicht inclusief antwoord op de vraag: hoeveel uur heb je naar muziek geluisterd?