Hands-on met Mailbox: welkom bij de soort-van-mailrevolutie

Soms vallen dingen gewoon lekker samen. Zo vond ik mij dus gisterenavond ineens met wat vrije uurtjes en pingelde mijn iPhone dat ik ein-de-lijk toegang had tot die nieuwe hype Mailbox. Tijd om het allemaal eens zelf te ervaren dus, want de meningen zijn op zijn zachtst gezegd verdeeld. Is Mailbox de revolutie die het beloofd te zijn?

First things first: ja, een app om je mail te beheren op een blog over (big) data. Ik ben er van overtuigd dat de variëteit, snelheid, volume en impact die “de datastroom email” op ons leven heeft dit geheel rechtvaardigd.

Om je een hoop leeswerk te besparen: is Mailbox alles wat het zegt te zijn? Ja. Is het de revolutie waar men op wacht? Nee, maar gezien de verwachtingspatronen die zich aftekende na de introductie van apps als Sparrow, Mailbox’ eigen demovideo en de enorme wachtrij toen de app er eindelijk was, ging dat waarschijnlijk toch al niet lukken.

Voor wie nog niet bekend was met Mailbox, even de introductievideo die producent Orchestra bij iedereen op de radar zette:

Kort na de initiële launch van de app voor iPhone raakte het platform overbelast en moest Orchestra een digitale wachtrij opzetten om de service uberhaupt overeind te krijgen. Binnen een paar dagen stonden meer dan een miljoen gebruikers in de wachtrij en restte het bedrijf niets anders dan hen in kleine batches binnen te laten.

Persoonlijk stond ik die eerste avond al in de rij, met zo’n 331.000 mensen voor me. Het was een kleine 2 weken wachten, maar naarmate ik verder vooraan kwam, werden de batches met toelatingen groter en zo pingelde mijn iPhone gisteren dat ik voor de digitale deur van mijn nieuwe mailbox stond.

Zoals je in het filmpje kon zien, werkt Mailbox op dit moment alleen met Gmail of Google Apps accounts. De reden is simpel: het systeem maakt gebruik van labels om je mailbox te organiseren, een dienst zo kenmerkend voor Gmail. Ook mijn tweede introductie met de app liep echter alles behalve soepel, al bleek het een probleem van tijdelijke aard:

 

Overigens zijn de problemen nog steeds niet geheel verholpen: nog steeds lopen gebruikers tegen authorisatiefouten aan wanneer zij willen verbinden. Had dit kunnen worden voorkomen? Vast wel, maar tegelijkertijd moet het bedrijf nu wel heel snel schakelen en schalen.

Na authorisatie met je Gmail of Google Apps account zul je merken dat er een aantal labels bij komen in je mailbox: “Mailbox” met daaronder standaard labels als “To Read”, “To Remember”, etc. Je kunt echter vrij makkelijk zelf labels bewerken of toevoegen. Je bestaande labels mag je overboord gooien, althans, tot een later moment.

Functioneel is Mailbox zo simpel als het filmpje doet vermoeden. Met simpele gestures ruim je je mail op, categoriseer je spullen of zet je reminders voor jezelf. In een recordtijd bereik je inbox zero, zen en een rustige hartslag. Als dat tenminste je bedoeling is, uiteraard.

Er leiden vele wegen naar Rome en minstens zoveel verschillende manieren naar een lege inbox. En vooral dat zorgt er voor dat de Mailbox niet voor iedereen de hoge verwachtingen kan waarmaken.

Maar laat ik een stap terug doen en proberen uit te leggen waarom ik enthousiast ben over de app en waarom hij vooralsnog perfect in mijn mail-ecosysteem lijkt te passen: mensen zijn op zoek naar de definitieve, alles-in-één oplossing voor “Het Probleem Mail”. Helaas, het is er nog niet en zolang we blijven denken dat software alleen dat probleem gaat oplossen komt het er ook niet.

Wat ik bedoel is dit: Mailbox zal voor mij nooit het enige platform worden waarin mijn mail behandel. Dat was nooit zo, is nu niet zo en verandert door de komst van deze app ook niet. Bedenk je op welk device je mailbox gebruikt: je iPhone. Een “lean-forward”, mobile/on-the-go device waar je snel je mail in onderhoudt.

Het grootste deel van de dag (gedurende de werkweek in ieder geval) maak ik gebruik van Mail op mijn Macbook of de webclient van mijn Google Apps accounts in noodgevallen. Mijn eerste ronde onderhoud gebeurt s’ochtends bij het ontbijt al en zoals vanochtend gebeurt deze nu sneller dankzij Mailbox.  Na mijn eerste ronde schrijven – zodadelijk dus – ga ik serieus aan de slag met mail op mijn Macbook. In de avond doe ik dan weer een check met mijn iPhone.

Ondanks het feit dat je met de zoekfuncties van Gmail eigenlijk helemaal geen labels meer nodig hebt om dingen terug te zoeken, ben ik ook een fervente labelaar. Voornamelijk omdat ik daarmee een soort mappenstructuur kan creëeren en dat is dan weer handig als het gaat om het gebruik van Mail op de Mac. Je kunt dit uiteraard oplossen door een bak met “lijsten” aan te maken in de Mailbox app, maar helemaal hetzelfde wordt het uiteraard nooit.

Gek genoeg valt ook hier Mailbox op een prettige manier in mijn workflow en dat komt met name door het ingebruik nemen van Sanebox nu ongeveer een jaartje geleden. Wie het niet kent: Sanebox is een soort Google filter++, die eigenlijk alle “onbelangrijke” mail verplaatst naar een map “SaneLater”. Die map controleer ik ‘s-ochtends en ‘s-middags rond 16.00 uur even, verwerk de mail door te antwoorden, verwijderen of  – jawel – het te herlabelen en dat werkt, naar mijn mening, heerlijk.

En zo “klikte” het direct met de lijsten van Mailbox. Ik heb een aantal algemene lijstjes aangemaakt als “klanten” en “project bla” en kan dankzij de snelle gestures van de app snel de eerste shift verwerken en eventueel labelen. Later op de dag volgt dan de verdeling naar de juiste mappen. Acht ik een label niet nodig? Dan geldt een simpele swipe naar rechts om het item in het algemeen te archiveren.

Is Mailbox dan alleen voor de mensen die zo’n beetje een tentje op hebben staan in hun mailbox? Nee, alles behalve. Juist wanneer je minder waarde hecht aan de juiste labels of alles behalve overstelpt wordt met mail is Mailbox een prima partner wanneer je wel zeker wilt weten dat je inkomende mail hebt verwerkt.

Nee, Mailbox is niet dé revolutie van email die men verwacht. Het is echter wel een ónderdeel van de revolutie, een revolutie die gesteund wordt of werd door apps als (voorheen) Sparrow, .Mail en een totaal andere blik op het medium uit The Next Web Labs, Inbox Pro.

Die revolutie, die zijn we vooral zelf. Want net als met alle andere communicatie middelen zullen we moeten leren om te gaan met de mogelijkheden. Zowel aan de ontvangende als de verzendende kant. Als alle innovaties van de mailbox iets duidelijk maken, dan is het wel dat we het allemaal bij het verkeerde eind hadden toen we zeiden dat email aan het eind van zijn innovatiecyclus staat.

0 Reacties
Reageer