Grootste vape-bedrijf van Amerika betaalde scholen om vaping aan groepsdruk te wijten

Vaping, e-sigaret

Vaping is het nieuwe roken. Het is dan ook niet zo vreemd dat bepaalde vaping-bedrijven de nieuwe tabaksbedrijven zijn, met alle dubieuze acties die daarbij horen. Een voorbeeld is Juul, het grootste vape-bedrijf van Amerika, dat scholen soms wel 20.000 dollar betaalde om vaping te wijten aan groepsdruk. Dat ontdekte BuzzFeed News.

Juul bood scholen veel geld aan om een curriculum in te stellen waarin consultants van het bedrijf lesgaven. Het curriculum werd halverwege mei stopgezet en kwam onlangs onder vuur te liggen, omdat het bedrijf niet zou hebben gemeld wat de gevaren zijn van vaping en geen informatie gaf over hoe de industrie tieners aan probeert te spreken.

Nu heeft BuzzFeed News dus ontdekt dat Juul scholen 10.000 dollar aan financiering aanbood om de cursus te draaien op bepaalde scholen. In Californië werd zelfs 20.000 dollar aan een school geboden om het programma te implementeren. Geen van die scholen nam het geld aan of besloot om het programma in te stellen.

“Diverse scholen zochten naar manieren om om te gaan met het probleem dat studenten nicotineproducten gebruiken en wij steunen hen door financiële ondersteuning te geven aan de scholen die er om vroegen”, aldus woordvoerder Victoria Davis. “De bedoeling was om de kosten van operationele uitgaven en trainingsmateriaal te dekken.”

Groepsdruk

Maar volgens Bonnie Halpern-Felsher, een professor in kindergeneeskunde bij Stanford University, “nemen ze gewoon een bladzijde uit het boek van de tabaksindustrie in het geven van hun eigen curriculum”. Die onderwijsprogamma’s van de tabaksindustrie bleken niet effectief te zijn om het gebruik van sigaretten te verminderen, en bleken zelfs het omgekeerde effect te hebben.

Het curriculum van Juul heette “Moving Beyond e-Cigarettes” en bestond uit drie delen over de wetenschap van e-cigaretten, sociale druk en het gebruik van vaping te verminderen via mindfulness en andere technieken. Het programma was gericht op studenten die gepakt werden met e-sigaretten op school of andere schoolregels hadden gebroken.

Maar door de inhoud van het programma lijkt het vooral alsof Juul een verantwoordelijk bedrijf is. Zo noemde het bedrijf zichzelf niet, maar spreekt het alleen over de algemene industrie van e-sigaretten. Volgens Halpern-Felsher zien jongeren Juul als een apart product, en niet als fabrikant van e-sigaretten. Dat is dus een probleem.

0 Reacties
Reageer