Er is maar één ding dat adverteerders willen: een zo compleet mogelijk beeld van wie jij bent. Op die manier kunnen ze namelijk zo gericht mogelijk adverteren en dat vergroot de kans dat een advertentie werkt en jij dus een product koopt. Daarom wordt je surfgedrag online al gevolgd en krijg je advertenties te zien die daarop aansluiten.
Maar wie jij bent op je desktop is misschien een andere jij dan op je smartphone of tablet. Dat weten adverteerders ook en dat weet Google ook. Daarom gaat het bedrijf je nu op al je apparaten volgen. Adverteerders kunnen dezelfde persoon dus via laptops, tablets en smartphones benaderen wanneer zij dat willen. Het bedrijf gaat deze mogelijkheid de komende maanden aan zijn adverteerders aanbieden.
Google heeft in het verleden zijn privacyvoorwaarden hiervoor aangepast. Als gebruiker krijg je tegenwoordig meer controle over het profiel dat Google van je bijhoudt, maar in ruil daarvoor gooit Google alle data over jou op één hoop. Voor de duidelijkheid: de data die van jou wordt verzameld, wordt niet direct gedeeld met adverteerders of doorverkocht, maar adverteerders kunnen dankzij de profielen bij Google een advertentie heel gericht targetten.
Televisie
Het bedrijf probeert adverteerders daarnaast ook te overtuigen om digitaal te adverteren, in plaats van op televisie. Volgens Google zorgt een advertentie op YouTube voor twee keer zoveel zoekopdrachten naar het merk per impressie dan een advertentie op tv. Het bedrijf biedt zijn adverteerders nu ook de mogelijkheid om de impact van een tv-reclame te vergelijken met een advertentie via YouTube.
De afgelopen jaren heeft het bedrijf online flink concurrentie gekregen van met name Facebook. Ook andere concurrenten weten de weg naar de digitale adverteerder te vinden. Beeld speelt daarbij een belangrijke rol. Onder andere Snapchat en Twitter willen steeds meer de concurrentie aangaan met televisie, en dus ook de televisie-advertentie.