Fitbit: ‘Brede maatschappelijke inzet van activity trackers in nabije toekomst nog problematisch’

Aan het einde van een lange dag hoopt een panel met topmensen van Fitbit, MapMyFitness en grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappij Aetna hun publiek te trakteren op vuurwerk. De ervaring leert dat panels tijdens SXSW daar vaak niet bepaald toe leiden, maar in deze samenstelling lijkt alles mogelijk.

Terwijl een deel van Austin zich al langzaam richting de borrel beweegt, start er aan het einde van de dag nog laatste ronde met sessies tijdens SXSW. De deelnemers aan de paneldiscussie over ‘Connected Fitness’ complimenteren er hun publiek mee. En spreken hun hoop uit dat ze hun gesprek de moeite waard kunnen maken.

Met meer dan 4500 sessies in 5 dagen is het elke ronde weer een gok waar je gaat zitten en hoelang je wacht met switchen als het niet interessant is. De persoonlijke ervaring leert dat een panel vaak niet de moeite leent om bij te wonen, omdat de individuele meningen vaak afgestemd zijn en vuurwerk uitblijft.

Een panel met de vice-president van Fitbit, de general manager van MapMyFitness en de vice-president van een grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappij is echter een lastig affiche om te negeren.

Dik 60 minuten later blijft de uitzondering uit en ben ik een bevestigde regel rijker: de discussie tussen de 3 panelleden (hoewel er wel een 4e persoon bijzat, maar deze professor kon helaas geen stempel drukken) levert geen vuurwerk op, geen scherpe analyses en blijft in vergelijking met alle inzichten die de dag bracht hangen in 2012.

Je kunt het bestempelen als tegenvaller, maar wanneer je de sessie vanuit een ander perspectief bekijkt, levert het een aantal interessante inzichten op van de huidige tijdsgeest. Ik pikte er de drie opvallendste uitspraken tussenuit.

1. We hopen dat we een verandering kunnen bereiken met deze technologie
In een snel één-tweetje lieten Martha Wofford (Aetna) en Tim Roberts (Fitbit) dat zij nog dagelijks bezig zijn met mensen te overtuigen van de impact die technologie in de komende jaren gaat hebben. Haast in koor lieten ze de zin horen: “we hopen een verandering te kunnen bereiken met deze technologie”.

Een opvallende uitspraak, omdat het merendeel van de sessies hier op SXSW dat punt intussen wel voorbij zijn. Diezelfde ochtend nog presenteerde Dr. Leslie Saxon een aantal toepassingen waarin vergelijkbare toepassingen al voor veranderingen zorgen.

We weten dus dat deze technologie verandering kan brengen. Als er al een vraag gesteld zou moeten worden (met name door Fitbit in deze samenstelling) is dat hoe we deze verandering snel genoeg naar de massa krijgen.

2. De techniek is vaak nog een drempel
Toen ik in 2011 de eerste Jawbone UP! tijdens de Quantified Self Conference in Amsterdam zag, ging voor mij dit argument al overboord. Sinds die tijd hebben we een breed scala aan innovatieve technologie zien verschijnen, waarbij de techniek steeds meer kan, gecombineerd met een kleiner formaat. (Quark, anyone?)

De uitspraak wordt in de praktijk vaak nog gecombineerd met de conclusie “daarom is het nog niet mainstream”. Naast het feit dat de techniek geen drempel hoeft te zijn, is (importantie van) de term “mainstream” in onze huidige maatschappij natuurlijk behoorlijk aan inflatie onderhevig.

Ook hier geldt dat je van bedrijven als MapMyFitness en Fitbit juist een statement verwacht hoe snel zij de markt willen laten groeien of welke ontwikkeling zij zien als drijvende kracht achter hun groei, geen potentiële witte vlag.

3. Fitbit lijkt de grotere beweging te missen
Sinds de start van Numrush heb ik me altijd kritisch opgesteld ten opzichte van apps als Moves en Human. Niet omdat het slechte apps zijn (alles behalve, het zijn prachtige apps), maar omdat persoonlijk ik niet geloof in ‘de smartphone’ als activity tracker op de lange termijn. Het is echter onmogelijk om te ontkennen dat er flinke potentiële markt is, van ammunitie voorzien door initiatieven als de M7-coprocessor in de iPhone en Google’s Activity API voor Android.

Als tijdens de discussie deze ontwikkeling ter sprake komt, verdedigt Roberts, hoog in de boom bij Fitbit, zich met een vraag aan het publiek: “Wie van jullie heeft wel eens geprobeerd om te voetballen met zijn smartphone in zijn zak?”. Gegrinnik volgt, maar het is natuurlijk een kansloze reactie.

De snelheid en kracht waarmee Sony en Samsung zich momenteel storten op smartwatches en healthbands met allerhande slimme koppelingen tussen wearables en smartphones zijn natuurlijk een teken aan de wand. En dan moeten Google, Apple, Nike en Microsoft zich nog melden.

Het panel wisselt nog wat beleefdheden uit en maakt een afsluitende beweging. Het publiek beweegt richting de uitgang, duidelijk toe aan die borrel en wat verse inspiratie van mede SXSW-gangers. Het is helder dat deze sessie niet heeft bijgedragen aan een visie richting de toekomst, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van het huidige denken op een breed vlak.

02_Footer-GPS

0 Reacties
Reageer