Fitbit heeft in 2016 meer wearables verkocht dan concurrenten Apple, Garmin en Samsung bij elkaar. Volgens onderzoeksbureau IDC verkocht Fitbit vorig jaar in totaal 22,5 miljoen wearables. Apple, Garmin en Samsung wisten samen in totaal 21,2 miljoen wearables te verkopen.
Bij de cijfers van Fitbit zijn ook de verkochte smartwatches van de merken Pebble en Vector meegenomen. Fitbit nam beide bedrijven om zich beter te kunnen positioneren op de markt van wearables. Fitbit heeft nu een marktaandeel van 22 procent.
Het bedrijf wordt op de hielen gezeten door de Chinese fabrikant Xiaomi. Dat bedrijf weet zijn wearables voor in zijn thuisland te verkopen. In 2016 ging het volgens IDC om 15,7 miljoen stuks, waarmee het bedrijf een marktaandeel van 15,4 procent in handen heeft.
Groei
Apple, Garmin en Samsung maken de top 5 compleet. Apple wist vorig jaar 10,7 miljoen smartwatches te verkopen. Het grootste deel daarvan werd verkocht in het vierde kwartaal; de introductie van de Apple Watch series 2 zorgde ervoor dat de verkoop van de smartwatch aantrok.
Garmin en Samsung verkochten in 2016 respectievelijk 6,1 miljoen en 4,4 miljoen wearables. Andere kleinere spelers, zoals Fossil, vulden de markt gezamenlijk aan met 43 miljoen wearables.
In totaal werden volgens IDC meer dan 102 miljoen wearables verkocht. Dat is een groei van 25 procent vergeleken met 2015. De markt van wearables neemt volgens het onderzoeksbureau vooral toe omdat verkopers er op blijven inzetten. dan dat er specifieke vraag van consumenten is. De markt kan vooralsnog blijven groeien, denk IDC.