Na een testperiode is Facebook begonnen met het uitrollen van Stories. Dat ontdekte TechCrunch. Het is de zoveelste schaamteloze kopie van de functie die ooit door Snapchat bedacht is.
Eerder deed het bedrijf van Mark Zuckerberg al wat vakkundig jatwerk voor Instagram, WhatsApp en Messenger. Bij die drie diensten, die allen eigendom zijn van Facebook, werden Stories al geïntroduceerd. De verschillen tussen al deze varianten op Stories zijn minimaal; alle apps zijn heel dicht bij het originele concept van Snapchat gebleven.
Net als bij de andere diensten staat Stories bovenaan in de app. Alle foto’s en video’s die je aan Stories toevoegt is niet te zien op de reguliere tijdlijn en verdwijnt – net als bij Snapchat – na 24 uur weer.
Hey Stories, rot op naar je eigen app! pic.twitter.com/t5dGfRvudQ
— Jeroen Kraan (@AmeriKraan) March 15, 2017
Groot bereik
Op Instagram werd deze functie in ieder geval snel een succes. Binnen vijf maanden steeg het aantal dagelijkse gebruikers van Stories naar 150 miljoen. De kans is dus groot dat het ook op Facebook een succes wordt.
Door de komst naar de eigen app van Facebook groeit het aantal mogelijke gebruikers ook enorm: het sociale netwerk heeft nu zo’n 1.7 miljard gebruikers die de mobiele applicatie gebruiken. Verwacht dus binnenkort ook ‘grappige’ foto’s van je moeder of oma, die na 24 uur (gelukkig) weer verdwijnen.
Hoe snel de uitrol gaat en wanneer iedereen in Nederland Stories kan gebruiken, is nog onduidelijk.