Facebook bepaalt of jij de schokkende beelden van een moord te zien krijgt. Maar die afweging is bijzonder complex. De procedure daarvoor wordt nu herzien. Maar eigenlijk is het een keuze die je helemaal niet aan Facebook wilt overlaten.
Er aan denken maakt me al misselijk
Rejo ZengerMaandelijks staat columnist Rejo Zenger van Bits of Freedom stil bij digitale burgerrechten. Deze maand: hoe Facebook omgaat met 'schokkende' beelden.De veelbesproken beelden van de moord heb ik niet gezien. Ik voel ook echt geen behoefte. De beelden zullen zonder twijfel schokkend zijn. Zou ik de beelden zien, dan voel ik me ongetwijfeld ongemakkelijk. Als ik mijn ogen nu dichtdoe haal ik, helaas, zonder enige moeite het beeld van de eerste foto op Twitter van de neergeschoten Michael Brown voor de geest. Of de beelden van de onthoofding van de journalist Foley. Ik word al misselijk als ik er aan denk.
Moeten zulke beelden te zien zijn? Het is in ieder geval geen vraag waar ik een pasklaar antwoord op heb. Sterker nog, waarschijnlijk mist iedereen die daarop wel een duidelijk antwoord heeft een hoop van de nuances. Natuurlijk, het beeld zal nabestaanden doen krimpen van de pijn. Die pijn wordt elke keer dat de beelden opduiken opnieuw gevoeld en gevoed. Net zo min wil ik dat jongeren per ongeluk de beelden voor ogen krijgen. Maar ook voor ieder ander: misschien wordt niet iedereen onpasselijk, maar het is ongepast. De beelden zal niemand koud laten.
Soms moeten schokkende beelden gezien worden
Niet één Facebook, maar tientallen met elk een eigen profiel Deel deze quoteMaar tegelijkertijd constateer ik ook dat beeld soms nodig is om ons met de neus op een groter probleem te drukken. Een tijd terug had ik voor een journalist wat informatie voor een item. We waren het er over eens dat mijn nieuwtje interessant was. En dat het belangrijk was dat er aandacht voor zou komen. Zijn reactie? “Soms fungeren de beelden van een afschuwelijke gebeurtenis als een katalysator voor een verandering” Toen realiseerde ik me niet dat dat soms bijna letterlijk opgaat. Soms fungeren de beelden van een afschuwelijke gebeurtenis als een katalysator voor een verandering.
Zonder dat iconische beeld van het levenloze lichaam van Michael Brown, was er waarschijnlijk minder aandacht voor de discriminatie in het Amerikaanse politiekorps geweest. En hadden we waarschijnlijk nooit iets gezien van de talloze demonstraties van protesterende burgers. Dat de Vietnamoorlog niet wordt vergeten is mede te danken aan die beeldbepalende foto. Hadden we die beelden nooit gezien, dan hadden ze zich nooit op ons netvlies kunnen inbranden en waren de afschuwelijke gebeurtenissen die er aan ten grondslag lagen al veel verder in ons collectieve geheugen weggezakt.