Nintendo is een bedrijf dat een historie heeft die wordt gekenmerkt door ups en downs. Door gigantische successen en grote mislukkingen. Maar één ding is door al die jaren heen altijd een belangrijk pijler geweest: een verzameling van zeer geliefde karakters. Denk aan maar de broers Mario & Luigi en Zelda’s Link.
Dat daar geld in zit weet Nintendo maar al te goed. Van spin-offs in de vorm van sport-, race- en puzzelgames tot merchandise: in de afgelopen 30 jaar heeft Nintendo heel veel gedaan met zijn karakters. Maar met een aantal dingen is het Japanse bedrijf altijd terughoudend geweest: het maken van games met zijn karakters voor andere systemen dan die van zichzelf en met het maken van films.
Maar Nintendo lijkt voorzichtig te veranderen: het produceert sinds dit jaar games voor smartphones. En over een paar jaar gaan ook films volgen! Dat laatste heeft CEO Tatsumi Kimishima vertelt tegen een Japanse krant. Het gaat om animatiefilms die de Japanners willen gaan maken samen met filmproducenten. Met wie het bedrijf samen gaat werken is nog niet bekend.
Nintendo wil ook nog niets zeggen over welke karakters hun opwachting gaan maken in een film. Maar het verhaal van Zelda leent zich natuurlijk prima voor een film en Mario heeft ook veel potentie op dat vlak. Al is het wel zo dat Nintendo het met Mario één keer heeft geprobeerd: in 1993 kwam de speelfilm Super Mario Bros. uit, die ronduit slecht was. En Mario & Luigi hebben vroeger ook al een tijdje hun eigen televisieprogramma gehad…
Als de juiste animatiestudio’s met Mario en Zelda aan de slag gaan, dan kunnen de Nintendo-films nog wel eens een daverend succes worden. En op basis van de verhalen uit de films kan Nintendo natuurlijk weer games en merchandise maken, om het succes van zijn karakters verder uit te melken.
In onze podcast Rush Talk stonden we onlangs uitgebreid stil bij de historie van Nintendo en de kansen die er liggen dankzij de sterke karakters uit de games die het produceert.
https://soundcloud.com/numrush/rush-talk-16-hoe-nintendo-het-telkens-weer-lukt-om-gaming-te-veranderen