Een half jaar na de grote aardbeving
Het eerste wat opviel toen ik van het vliegveld naar het stadscentrum van Kathmandu reed, was de schade die de aardbeving in april en mei heeft aangericht. De schokken hebben overal gaten geslagen in de bebouwing. Behoorlijk wat huizen zijn ingestort en nog meer beschadigd.
Een zelfde beeld trof ik aan in de vallei rond Kathmandu. Zes maanden na de aardbeving bivakkeren veel mensen nog steeds in tenten of Spartaanse noodopvang van zinkplaat.
De toeristische attracties hebben harde klappen gehad. De beroemde Dharahara toren is volledig ingestort. Evenals de meeste pagodes op Durbar square in Kathmandu en Patan. Overal staan foto’s van voor en na de aardbeving als baken van trieste werkelijkheid. De grote stupa in Bodhnath is zijn kleurrijke piek kwijt. Swayambhunath is de enige plek, die de klappen redelijk goed overleefd heeft.
[caption id="attachment_5312" align="alignnone" width="900"] Schade door de aardbeving[/caption]
Politieke situatie
Als snel werd duidelijk dat er meer aan de hand was. Overal stonden lange rijen auto’s voor de tankstations. Benzine bleek schaars door beperkte invoer. Natuurlijk moet in Nepal alles uit India of China komen. De weg naar China is door de aardbeving afgesloten. En aan de grens met India blokkeren etnische Tharus and Madhesis al weken de wegen in het zuiden van Nepal. Zijn voelen zich achtergesteld door de nieuwe grondwet. En de politieke elite is niet genegen toe te geven. Net als veel andere toeristen was ik van plan om een auto te huren. Maar op de zwarte markt waren de prijzen van benzine tot absurd hoogte gestegen. Door de grensblokkades was niet alleen benzine schaars, ook propaan gas om te koken. Veel restaurants en hotels konden hun gasten nauwelijks nog maaltijden serveren. Het land leek piepend en krakend tot stilstand te komen. [caption id="attachment_5310" align="alignnone" width="900"]