Een nieuw design voor Numrush! Wat is er allemaal veranderd?

Volgende maand bestaat Numrush alweer twee jaar, en dus vonden we het hoog tijd voor een compleet vernieuwde look & feel voor onze website. Met gepaste trots presenteerden wij deze week dan ook ons langverwachte, volledig responsive redesign. Natuurlijk vertellen we je graag even wat er allemaal vernieuwd is en waarom we dat gedaan hebben:

Responsive nieuws magazine

Bij een redesign van een nieuwssite denk je tegenwoordig net zoveel na over het gebruik ervan op een mobiel of tablet, als op de oude vertrouwde computer. Alhoewel het merendeel van onze bezoekers (58%) de site nog steeds op een desk- of laptop bezoekt, leest een groeiende groep lezers onze berichten op mobiel (25%) en tablet (17%). Vandaar dat elke pagina van onze nieuwe site op 3 verschillende schermformaten is ontworpen, zodat de ruimte op elk device optimaal kan worden benut.

De webversie van Numrush is dankzij het nieuwe design een uitgebreid magazine geworden, waarin veel meer ruimte is gekomen voor content rondom bepaalde populaire thema’s, zoals bijvoorbeeld smart cars of wearables. Alhoewel de site nog steeds opent met een actuele nieuwsfeed van berichten zoals dat op een weblog traditioneel het geval is, is er onder deze actualiteiten nu dus meer ruimte voor deze zogenaamde verticals. Voor ons een belangrijk middel om onze lezers meer achtergrondinfo rondom bepaalde onderwerpen te verschaffen, en in een oogopslag duidelijk te maken waar onze site om draait.

homepage-numrush

home-verticals

wk2014-vertical

We hebben daarbij goed gekeken naar succesvolle nieuwssites uit het buitenland, zoals bijvoorbeeld The Guardian, New York Times en Businessweek: Sites die lezen als een krant of magazine, en waarop je behalve nieuws ook verdieping, opinie en achtergrond vindt. Ook vonden we het belangrijk dat onze site op een computer ook gewoon lekker smoelt: Te vaak zijn responsive webdesigns tegenwoordig puur en alleen voor de tablet ontworpen, terwijl dat in feite de kleinste gebruikersgroep is.

Vandaar de keuze voor een clean, gecentreerd ontwerp voor de computergebruikers, en een paginabrede variant zonder sidebar voor de tablet lezers. Dat geeft op de iPad of tablet direct een minder ‘druk’ gevoel, en meer de indruk van een digitaal magazine of app. De mobiele variant van Numrush spitst zich juist wel toe op de nieuwswaarde van onze berichten: Een compacte nieuwsfeed met grote afbeeldingen zorgt er voor dat je ook onderweg altijd op de hoogte bent van het laatste technieuws, en eindeloos door onze nieuwsberichten kunt bladeren.

Oog voor mooie content

Extra zorg en aandacht is gaan zitten in het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van onze artikelen. Zo hebben we uitgebreid geëxperimenteerd met verschillende webfonts, fontgroottes en de weergave van afbeeldingen op verschillende schermformaten. Uiteindelijk hebben we op de artikelpagina gekozen voor een stevig schreef lettertype, waardoor de tekst op elk device duidelijk leesbaar is.

Afbeeldingen worden bewust zo groot mogelijk weergegeven voor een visueel zo aantrekkelijk mogelijke pagina, en de leesbaarheid van bijvoorbeeld infographics en datavisualisaties. iOS gebruikers bekijken de site ook op een retina scherm in de hoogst mogelijke resolutie, voor een haarscherp en prachtig beeld.

artikel

Snel, sneller, snelst

Over de snelheid van Numrush waren we het afgelopen half jaar een stuk minder te spreken, een probleem dat we in deze relaunch heel erg graag wilden oplossen. Vandaar dat we een compleet nieuwe server hebben ingericht met een cleane wordpress installatie, en alle bestaande content deze week hebben verhuisd naar deze nieuwe web omgeving. Dat betekent dat al onze artikelen nu tot wel 10x sneller inladen, en dat we vast voorbereid zijn een nog steeds groeiende bezoekersstroom van vele duizenden per dag.

Features & Reviews

Met veel plezier hebben we het afgelopen jaar een tweetal ‘specials’ ontwikkeld bij Numrush: In december 2013 lanceerden we voor het eerst een ‘Gift Guide‘ met alle wannahave kerstcadeaus van dat moment, in de vorm van een long read kerstverhaal. En afgelopen mei organiseerden we samen met Samsung Nederland een ontwerpwedstrijd voor studenten rondom smartwatches: We Are Able.

weareable

In de toekomst willen graag meer van dit soort toffe producties gaan lanceren, simpelweg omdat we graag mooie en vernieuwende dingen willen maken. Denk bijvoorbeeld aan longreads, een mini-documentaire, magazine, themakanaal of een aankoopgids. Deze speciale actiepagina’s vindt je vanaf nu onder ‘Features’ in de hoofdnavigatie van deze site.

Ook nieuw in de navigatie is een verwijzing naar alle productreviews op Numrush. We testten de afgelopen tijd nogal wat smartwatches, smartbands en andere smart devices, en willen je graag een directe toegang geven tot al deze handige reviews. Daarnaast zijn onze product tests nu ook uitgebreid met een specificatie overzicht en een duidelijk overzicht van de voor-, nadelen en eindoordeel.

reviews

Bloggers in de spotlight

Onze bloggers krijgen op deze nieuwe site een veel prominentere zichtbaarheid. Op de homepage staan altijd de drie auteurs vermeld die als laatste hebben geblogd, en op onze verticals is te zien welke schrijvers het meeste over dat specifieke onderwerp schrijven. Ook hebben we nu een digitale colofon, waarin je een overzicht en contactinfo van al onze bloggers kunt vinden, en wordt een korte bio van de auteur onder een artikel vermeld. Natuurlijk heeft elke redacteur ook zijn eigen auteurspagina, waarop je meer informatie over de persoon in kwestie vindt, en diens laatste berichten.

blogger

Clean Sharing Policy

Alhoewel een groot deel van onze bezoekers via een verwijzing op social media komt, kunnen al die share mogelijkheden er ook voor zorgen dat je site druk en onoverzichtelijk oogt. Vandaar dat alle share opties van een artikel nu zijn weggewerkt in één handige share knop aan de zijkant van de site. Gebruik je de website op tablet of mobiel, dan is diezelfde functionaliteit direct in de navigatie verwerkt. Ook vind je de mogelijkheid een artikel te delen via Facebook of Twitter in de footer van het bericht. Zo wordt de site een stuk opgeruimder en mooier om te lezen.

social-sharing

Maar wacht, er is meer?

Zelf noemen we dit redesign van Numrush ook wel ‘de 1.0’, omdat we dit ontwerp de komende maanden nog op allerlei fronten willen gaan uitbreiden en verrijken. Naast de speciale features zoals hier boven beschreven, moet je dan bijvoorbeeld ook denken aan een maandelijks themamagazine voor op de tablet, interactieve data visualisaties en een uitgebreide producten database met reviews. Ook over een app wordt op dit moment hard nagedacht, mits we ook daarmee een duidelijke toegevoegde waarde voor onze mobiele lezers kunnen bewerkstelligen. En wie weet wordt het direct een smartwatch app..

Genoeg mooie plannen in de pijplijn dus, voorlopig ontwikkelen we deze site dus gewoon nog even door. Het ontwerp en de technische realisatie kwam geheel in eigen beheer tot stand, door ons moederbedrijf OKGO Labs. Heb je op- of aanmerkingen, vragen, of denk je zelf ook nog leuke ideeën voor Numrush.nl te hebben? Stuur ons dan een berichtje!

0 Reacties
Reageer