Tijdens een speciale persviewing op het Mediapark in Hilversum presenteerde de NOS vanochtend alvast zijn nieuwe website. Het duurt nog even voordat de nieuwe site online gaat – de NOS verwacht zelf ergens in november – maar gunde de aanwezige journalisten nu alvast een kijkje in de keuken voor het zover is. De nieuwe site moet misschien niet de grootste, maar wel de beste nieuwssite van Nederland worden.
Wat vooral opvalt is het minimalistische design: De navigatie wordt opgeschoond en behoudt slechts drie menuonderdelen: Nieuws, sport en uitzendingen. Volgens Lara Ankersmit, hoofd digitale media bij de NOS, was de oude navigatie vooral een “weerspiegeling van de interne organisatie”, in plaats van een gebruiksvriendelijk snelmenu. “Dat moest dus anders.”
De 10 hoofdcategorieën van de site zijn in de toekomst dus alleen op mouse over te ontdekken, en verder biedt de site op de eerste plaats vooral ‘al het nieuws’. Met een extra grote afbeelding bovenaan de pagina heeft de eindredactie de mogelijkheid om het belangrijkste nieuwsitem van dat moment uit te lichten. Eventueel kunnen er twee items tegelijkertijd kunnen worden uitgelicht, maar nooit meer dan dat.
Ankersmit: “Onze eindredactie beslist welke verhalen worden uitgelicht in dit blok, ook ’s nachts, en dat geldt ook voor de overige nieuwsartikelen op de homepage. Er komen dus op dit moment nog geen slimme algoritmes aan te pas die weten wat een individuele bezoeker wil zien, of wat er op dat moment het meest gelezen wordt. Wij zien het als onze journalistieke taak om uit te lichten wat op dat moment voor de lezer het meest relevante nieuws is.”
Nieuwsjunk
Volgens Elger van der Wel, projectmanager van de nieuwe NOS site, is er echter ook aan de echte nieuwsjunk gedacht, die simpelweg alle nieuws wil weten. “Aan de rechterkant van de site hebben we een zogenaamde nieuwsladder, daarin vinden bezoekers chronologisch alle laatst toegevoegde berichten onder elkaar, zoals ze dat bjvoorbeeld ook in onze app gewend zijn.” Daarnaast is er uiteraard veel ruimte voor live verslaggeving: Live video van alle grote sportevenementen, persconferenties, politiek, brekend nieuws, etc.
Het design van de NOS site werd gemaakt door Niek Dekker, een freelance ontwerper die ook verantwoordelijk was voor het design van de nieuwe 22Tracks app en website. Zoals veel moderne nieuwssites zijn de pagina’s overwegend wit en wordt er – a la Medium – veel gebruik gemaakt van paginabrede afbeeldingen en verspringende multimedia-elementen.
Van der Wel: “Video, beeld en audio zijn de punten waarmee wij onszelf het meest onderscheiden van bijvoorbeeld Nu.nl. We wilden ze daarom nog veel prominenter terug laten komen op onze website.”
Op de artikelpagina is goed te zien wat hij bedoelt: In een artikel over de wedstrijd van Ajax gisteravond vinden we behalve een videocompilatie van alle doelpunten ook het audiocommentaar van Radio 1 terug. Redacteuren hebben ook de mogelijkheid om tweets te embedden, een foto carrousel toe te voegen of om een quote of uitleg te highlighten buiten de lopende tekst. In de toekomst moet daar nog meer multimedia bijkomen, zoals bijvoorbeeld data visualisaties.
De nieuwe website van de NOS wordt volledig in-house ontwikkeld. Een klein digitaal projectteam van 5 mensen werkt nu ongeveer een jaar aan het ontwerp en bouw van de site. “Natuurlijk wel met onderbrekingen” zegt Ankersmit “Bijvoorbeeld wanneer we onze speciale sites voor het WK Voetbal en de Olympische Spelen hebben ontwikkeld”. De succesvolle WK site van de NOS, die een Spin Award won, stond model voor de nieuwe NOS site omdat het “een stijl had die de bezoekers aansprak”.
De beste nieuwssite van Nederland
Ankersmit benadrukt verder dat dit project veel verder gaat dan ‘alleen maar even een nieuw jasje’. Zo werd er een uitgebreid gebruikersonderzoek uitgevoerd om de wensen van de bezoekers in beeld te brengen, en werden journalisten van alle afdelingen binnen de NOS betrokken bij de restyling.
“Aan de achterkant is ook veel veranderd” zegt Ankersmit. “Zo werken al onze redacteuren, of het nu voor TV, radio of internet is, vanaf nu in hetzelfde backend. Zo voorkomen we dat redacties dubbel werk doen, en zien alle journalisten direct wat er al voorhanden is aan nieuws. Een internetredacteur kan bijvoorbeeld direct kiezen om een TV- of radiofragment toe te voegen aan zijn artikel. En we leiden radiojournalisten op om ook goede foto’s met hun iPhone te maken, die plaatsen we dan gelijk op de site.”
In wezen moet de nieuwe site van de NOS dan ook gezien worden als een ‘eigen uitzending’, naast de programma’s op TV en radio, die volledig wordt samengesteld door een online redactie en eindredacteur. Waarbij het dus de doelstelling is om ‘de beste nieuwssite’ van Nederland te zijn. Maar wie bepaalt er wat ‘kwalitatief nieuws’ is? Wat past er wel, of juist niet op NOS.nl?
Op Twitter ontstaat de laatste tijd regelmatig discussie over de pushberichten die de NOS app verstuurd. Alexander Klöpping richtte er zelfs een speciale Tumblr blog voor op, omdat veel mensen vinden dat bepaalde pushberichten ronduit triviaal zijn.
@NOS NOS. Kom op. Een nieuwsbericht over de komst van juichpakken? Alsjeblieft zeg.
— Michiel Veenstra (@michielveenstra) June 12, 2014
@michielveenstra De mensen die jij paupers noemt zijn ook gewoon publiek dat wij als publieke omroep horen te bedienen. — Elger van der Wel (@elger) June 12, 2014
@elger dan nog. Over een merchandise-item. Dit is gewoon een commerciele mededeling.
— Michiel Veenstra (@michielveenstra) June 12, 2014
@michielveenstra Heel veel mensen zijn bezig met dat juichpak. Ik snap dat ook niet en vind het ook idioot, maar zo is het nou eenmaal. — Elger van der Wel (@elger) June 12, 2014
Volgens de NOS is echter alles wat ‘urgent’ is, nieuws. Met zijn website, TV en Radio uitzending wil de omroep alle Nederlanders bedienen, “óók de Telegraaf lezers”. “De nieuwe website moet aansluiten op jouw belevingswereld, relevant en geloofwaardig zijn” zegt Ankersmit. “Daarnaast zoeken we naar content die je wilt delen met anderen”.
Speciaal voor de jongere bezoekers is er daarom ook NOS op 3, die naast Nieuwsuur een eigen sectie op de nieuwe website krijgen. Bij NOS op 3 vind je nieuws dat online leeft, dus ook virale YouTube video’s of een Instagram foto die nieuwswaardig is. Allemaal vanuit het beginsel dat nieuws primair ‘relevant moet zijn voor de doelgroep’.
Vanochtend werd bekend dat ook concurrent Nu.nl zich voorbereidt op de lancering van een groots redesign. De nieuwe site stond al even live, maar werd in de loop van de ochtend toch weer teruggedraaid toen de site lange tijd foutmeldingen gaf. Ondanks de kortstondige hilariteit om die situatie, denkt Elger van der Wel dat NOS en Nu prima naast elkaar kunnen bestaan. “Onze meerwaarde zit toch vooral in het feit dat we video- en radiocontent kunnen aanbieden, behalve RTL Nieuws hebben andere nieuwssites dat niet”.
Vandaag zette de NOS een sneak preview online waarop het nieuwe design alvast aan de bezoeker wordt geïntroduceerd. Het is de bedoeling dat de site volgende maand live gaat voor het grote publiek. Voordat het zover is wordt er eerst nog een publieke beta gelanceerd voor een selecte groep gebruikers. Er zal waarschijnlijk geen sprake zijn van een grote onthulling op een gezette tijd. “Misschien moeten we de livegang maar ergens op een zaterdagnacht plannen”.