Maar liefst 346 VR-films werden er dit jaar ingestuurd voor het Sundance filmfestival. Een record, zelfs al mocht het beroemde filmfestival in de Verenigde Staten in totaal op maar liefst 13.782 inzendingen rekenen. Nog nooit eerder werden er zoveel virtual reality films in één jaar geproduceerd. En sommigen daarvan deden zelfs mee voor de prijzen.
Oculus Rift door Facebook en natuurlijk Cardboard VR in voorgaande jaren was de verwachting dat de consument het nieuwe medium en masse zou gaan omarmen. Die belofte bleef uit. VR-sets kwamen pas later in het jaar uit dan verwacht en de consument ziet zichzelf nog niet zo snel met een VR-bril in de huiskamer zitten. Daarnaast is er simpelweg te weinig relevante content op de markt om de aanschaf van een peperdure VR-bril te rechtvaardigen.
Virtual reality gold lange tijd als ‘de belofte’ voor 2016: Met de aankondiging van diverse VR-headsets, de overname vanDaar komt in 2017 mogelijk verandering in. Onder de VR-films die dit jaar deelnamen aan Sundance zaten enkele pareltjes die meteen een lans breken voor de mogelijkheden van virtual reality en filmmakers. Highlights van het festival waren onder meer de short film ‘Dear Angelica’, de vierde film van Oculus Story Studio. De 360-graden-animatiefilm is alleen te bekijken voor bezitters van een Oculus Rift, maar volgens filmcritici een van de meest aanbevolen VR-producties van dit moment.
In de comedy ‘Miyubi‘ kun je zelf ervaren hoe het is om een robot te zijn in een groot Amerikaans gezin waarin jij het lichtende middelpunt bent. De film duurt 40 minuten en is in tegenstelling tot veel andere producties geen animatie film, waardoor de ervaring realistischer is.
De prijs voor beste interactieve VR-productie ging naar ‘Mindshow’, een soort theatervoorstelling waarin jij en andere ‘deelnemers’ een hoofdrol kunnen spelen. Het project vervaagt volgens o.a. The Verge de grens tussen het produceren en consumeren van media.
De volledige lijst van VR-producties kun je bekijken op deze website van Sundance, en het is zeker de moeite waard om daar eens doorheen te grasduinen om te zien wat er op dit moment allemaal al mogelijk is. Alhoewel de distributie van virtual reality op dit moment nog in de kinderschoenen staat is het goed om te zien dat zoveel filmmakers en creatieven op dit moment al de media aan het maken zijn die we ooit filmgeschiedenis gaan noemen.