In Duitsland wordt een test uitgevoerd met een elektrisch stuk snelweg voor vrachtwagens. Hier moeten hybride vrachtwagens die op elektriciteit en diesel werken, rijden op een vierbaanse Autobahn tussen Darmstadt en Frankfurt, meldt DW.
Het gaat om een stuk weg van vijf kilometer dat de eHighway heet. De weg wordt in beide richtingen getest, in een proef die tot 2022 loopt. De elektriciteit komt van hernieuwbare bronnen. De technologie komt van Siemens. Verkeersonderzoekers van de technische universiteit van Darmstadt gaan tijdens de proef de economische en ecologische data onderzoeken.
Er heeft al een hybride vrachtwagen op de elektrische snelweg gereden. Dat was in december en midden in de nacht. De vrachtwagen had bovendien een lage snelheid. Vorige week reed er voor het eerst een hybride vrachtwagen over de snelweg tijdens normaal verkeer.
Werking
De bedoeling is dat halverwege 2020 vijf van dergelijke vrachtwagens dagelijks over de snelweg rijden. De testvoertuigen hebben batterijen en stroomafnemers die automatisch naar de kabels boven het voertuig gaan. De kabels – die doen denken aan die van een tram of trolleybus – zijn bevestigd boven honderden masten op de snelweg, ook onder bruggen.
Het is mogelijk om andere voertuigen in te halen en overtollig vermogen bij bijvoorbeeld remmanoeuvres wordt teruggevoerd naar het elektriciteitsnetwerk. De kabels schakelen bovendien direct uit als ze per ongeluk kapot gaan. Een anti-ijssysteem in de winter moet ze ook tijdens vrieskou werkzaam houden.
De testfase krijgt financiering van 15 miljoen euro van het Duitse ministerie van Milieu. Eerder werd er al 14,6 miljoen euro geïnvesteerd in het bouwen van de masten, kabels en elektriciteitsinfrastructuur. Mocht de test slagen, dan wordt duizend kilometer van de 13.000 kilometer aan Autobahn mogelijk voorzien van dergelijke kabels.