Wie op zoek is naar inspiratie voor een nieuw interieur is al een tijdje niet meer beperkt tot de VT Wonen, Eigen Huis en Tuin of het vast goed bedoelde advies van dhr. des Bouvrie. Pinterest is voor vele aspirant binnenhuisarchitect resource numero uno en dat betekent dat er genoeg te achterhalen valt als het gaat om de favoriete stijlen, stoffen én kleuren van de Pinners.
Het project “Colour and Space” van designers Mie Frey Damgaard en Peter Ørntoft doet precies dat! In opdracht van het Turkse verfmerk Jotun gingen de creatievelingen met een vergrootglas door de verschillende (Turkse) Pinterest boards en maakte een fikse dataset.
Het team keek naar vrij simpele, maar behoorlijk krachtige parameters: welke kleuren vinden we op welke locaties terug. De verzamelde resultaten werden vervolgens verwerkt tot grafieken. En die grafieken, die werden dan vervolgens weer verwerkt…
Het team is tevreden over de uitwerking: “We think it works as inspiration for at least the Turkish consumers,” aldus Ørntoft. “With the diagrams they can see the color choices of other consumers so it works as a color map for these specific household areas.”
Voor hun opdrachtgever beperkte het tweetal zich tot de Turkse boards van Pinterest, maar ze hebben wel een beetje daarbuiten gekeken natuurlijk: “Apparently the Turkish people have a very different and more colorful taste than the Scandinavians. Had it been data from Scandinavia the diagrams would have looked a lot different–more subtle and white/light greyish. It’s nice that you can see a difference in culture depicted in these diagrams.”
Wat het project volgens mij perfect duidelijk maakt is de creatieve impact die data kan hebben. Wie denkt dat dataset, -science en visuals alleen voor de cijfertjesfreaks is, kan een voorbeeld nemen aan deze twee creatieve designers die zonder aan “datasets” te denken toch echt uitkwamen op een pracht voorbeeld van data visualisation.