‘We are now in the age of face-recognition-as-a-service.’ Dat stelt de CEO van het gezichtsherkenning bedrijf Animetrics, dat onlangs een API voor zijn gezichtsherkenning techniek heeft gelanceerd voor commercieel gebruik.
Volgens het bedrijf maakt de zogenaamde FAceR API het mogelijk voor softwareontwikkelaars om programma’s te schrijven gebaseerd op de technologie van Animetrics. Deze technologie wordt momenteel gebruikt door het Amerikaanse leger en rechtshandhaving over de hele wereld voor het verifiëren van identiteit, surveillance en het identificeren van criminelen.
Met de technologie zijn gebruikers in staat een 2D beeld om te zetten in een 3D model waardoor het makkelijker wordt om gezichten te identificeren. Zelfs lage resolutie foto’s of video’s van smartphones kunnen door het systeem goed worden omgezet. Voorzitter Paul Schuepp stelt:
Our goal is to extend the reach of our facial recognition capability beyond our core markets, enabling partners to leverage our assets to build innovative products while at the same time making our core technology more pervasive in the marketplace.
Het identificeren van een gezicht kent volgens het bedrijf drie belangrijke stappen. Allereerst moet de software doorhebben dat er sprake is van een gezicht, en geen ander object. Vervolgens zet het systeem de pixels om in een biomedische vorm; door een 3D model te creëren van een platte afbeelding worden belemmeringen op de foto door bijvoorbeeld lichtinval verholpen.
Maar de herkenning van het gezicht is nog maar de helft van het verhaal, aldus Schuepp, de andere helft is de database (voor het matchen van gezichten). En dat is waar de toekomst van gezichtsherkenning ligt aldus Schuepp, maar waar ook precies de gevaren liggen voor privacy:
What’s going to invade your privacy is how the database is assembled and released. The issue is not the front-end tech, it is about the back-end and who is controlling it, just as it is with Social Security numbers and drivers’ licenses.
De techniek zou commercieel kunnen worden gebruikt voor gerichte marketing, verificatie, veiligheid, games en mobiele applicaties. Dus of we blij moeten zijn met het openstellen van deze gezichtsherkenning techniek is de vraag. Animetrics blijkt echter niet het eerste bedrijf te zijn dat zijn herkenning techniek commercieel beschikbaar maakt met een API. Kunnen we in de toekomst – of misschien nu al- niet meer anoniem de straat op?