Brian Wong verliest het laatste restje kalmte: “Engagement! Time spent! Interaction! Dit zijn misschien wel de meest onvriendelijke termen om over je gebruikers te praten ooit!”
Het aanwezige publiek hier op SXSW grinnikt een tikkeltje ongemakkelijk, licht instemmend. Het zijn immers nog altijd de meest gehoorde termen wanneer het gaat om het analyseren van je gebruikersstatistieken. En dus heeft een groot deel van de grinnikers nog dagelijks mee te handelen.
Anno 2016 kan een storende banner of pre-roll echt niet meer! Deel deze quoteAls het aan de 24-jarige Wong ligt, is dat zo snel mogelijk verleden tijd. De jonge ondernemer gelooft in een nieuwe metric: momenten. Een nieuwe manier om de interactie met je gebruikers te waarderen, die niet alleen beter omschrijft wat het is maar door zijn heldere naam ook begrijpelijker en vriendelijker bij de consumenten staat. Er werd een moment gedeeld tussen je merk en je gebruiker.
Nieuwe permissies
In zijn gedachtegoed staat Wong absoluut niet alleen, want ook Google, Facebook en Twitter kijken naar het inzetten van de nieuwe term. “Moment is having it’s moment”, grapt Wong op het podium van SXSW.
Met zijn bedrijf Kiip (spreek uit Keep) gebruikte Wong de term al geruime tijd. Kiip is een dienst die adverteerders de mogelijkheid biedt om geïntegreerd te adverteren in games en apps. In plaats van het afleiden van gebruikers met een pre-roll, banner of overlay krijgt men een advertentie die aansluit bij de ervaring en niet verder afleid.
Die interacties met merken zijn dan ook direct weer op een mooie manier te visualiseren:
https://vimeo.com/155479668
“Dit zijn nieuwe interacties, waar gebruikers zich niet meer irriteren aan een merk, maar het ervaren als een verbonden samenwerking”, stelt Wong. Volgens de ondernemer is het nodig om nieuwe permissies te gaan definiëren: “Je kunt het anno 2016 echt niet meer maken om mensen uit hun ervaring te halen met een pre-roll of saaie banner!”
Buiten de smartphone om
De inzichten die Wong opdeed met zijn werk bij Kiip kwamen de afgelopen maanden in een ander daglicht te staan toen hij zich verder verdiepte in de opkomst van het Internet of Things. “We zijn nu heel erg dicht bij mensen via hun smartphone, maar de wereld is veel groter dan het scherm van je telefoon”, aldus Wong.
En dus verdiept het bedrijf zich in de volgende stap: ‘Connected Moments’. Met een serie API’s wil het bedrijf ook hardware buiten de smartphone in gaan zetten om te kunnen interacteren met consumenten. Daarbij benadrukt Wong de uitdaging op het gebied van design en user experience: “Het moet een naadloze ervaring zijn, ongeacht het scherm. Van je tv naar je Nest. Dat vergt veel onderzoek”.
https://vimeo.com/97995634
Desalniettemin liet Wong de eerste succesvolle proeven van Connected Moments in de praktijk al zien. Meest in het oog springende voorbeeld was daarbij de vloeiende interactie van gebruikers met reclameborden, hun smartwatch en uiteindelijk bij thuiskomst een tablet.
Daarmee laat Kiip zien dat het ‘begrip’ Internet of Things ook voor adverteerders tot leven begint te komen. Of we daar blij van moeten worden, lijkt me een volgende vraag.