CamFind, het bedrijf dat zichzelf de Google van de visuele zoekmachines noemt, heeft Cloudsight gelanceerd. Cloudsight is een openbare API die andere apps in staat stelt om de visuele zoekfunctionaliteit te integreren, dat meldt The Next Web.
Volgens Dominik Mazur, de CEO van CamFind, wordt de technologie achter de visuele zoekmachine al door bijna 750 bedrijven gebruikt, waaronder internationale marketingbureaus en ontwikkelaars van apps.
CamFind is momenteel in afwachting van elf verschillende patentrechten omtrent de technologie achter de app. Echter stelt het bedrijf nu middels de API de technologie openbaar voor alle ontwikkelaars. De API is volgens CamFind zodanig ontworpen dat ontwikkelaars de technologie eenvoudig en functioneel kunnen inbouwen in hun eigen apps en diensten.
Visuele zoekmachine
CamFind is één van de populairste ‘visuele zoekmachines’. Via de app kun je een foto maken van bijvoorbeeld een product of dier, trefwoorden toevoegen en vervolgens een zoekopdracht uitvoeren.
De app toont vervolgens de meest relevantie informatie op het web omtrent de foto en de trefwoorden. Zo kun je onder meer foto’s, productinformatie, recepten, prijzen en allergie-informatie verwachten. Daarnaast krijg je via de app ook de mogelijkheid om een product direct te bestellen via het web.
De app maakt hierbij gebruik van het zogenaamde ‘deap learning’. Met deap learning is het mogelijk om grote hoeveelheden data te verwerken via speciale algoritmes. Op basis hiervan wordt automatisch betekenisvolle en relevante informatie geselecteerd, waardoor je de informatie niet meer hoeft te filteren.
Mazur geeft aan dat je zeer relevante informatie mag verwachten van de app:
Met deap learning zijn wij in staat om zeer relevante informatie te tonen, omdat wij veel dieper in de zoekopdracht kunnen duiken. Hierdoor kunnen wij met specifieke content komen en zul je bij ons geen classificaties hoeven te verwachten.
De CEO geeft daarnaast aan dat je altijd een antwoord mag verwachten van de app. “Wij hanteren niet het principe van óf het juiste antwoord óf helemaal geen antwoord”, aldus Mazur.
CamFind had vorige week al de primeur door de eerste visuele zoekmachine te zijn op de Google Glass. Opmerkelijk, aangezien Google de Glass tijdelijk uit de productie heeft gehaald. Ook wist het bedrijf een investering van 4,8 miljoen dollar binnen te halen, waardoor we in de toekomst nog meer toepassingen mogen verwachten op het gebied van visuele zoekfunctionaliteiten.