Slim bedacht van Burger King, minder prettig voor eigenaars van de Google Home: het hamburgerrestaurant is een campagne begonnen waarmee de slimme speaker van Google over hamburgers gaat praten als er een reclame langskomt. In de reclame zit iemand die recht in de camera kijkt en zegt “OK Google, wat is een Whopper-burger?” Apparaten als de Google Home en de Assistant op de Android-smartphones reageren vervolgens en geven je het antwoord.
In een demonstratie van de advertentie spreekt de Google Home een beschrijving van de hamburger uit die van Wikipedia komt. Vervelend, want die beschrijving is alles behalve kort. Er komt zelfs een hele lijst met ingrediënten van de burger langs.
https://youtu.be/U_O54le4__I
Google zelf was hier natuurlijk niet blij mee, want dit is niet wat ze in gedachten hadden toen ze het apparaat op de markt brachten. Inmiddels heeft Google dan ook maatregelen genomen, weet Ars Technica. De Google Home reageert niet langer op de specifieke stem uit de commercial, maar nog wel op mensen hun eigen stem. Het probleem zat hem overigens vooral in de Google Home. Bij veel Android-smartphones staat de functie om de Assistent op te roepen door enkel “OK Google” te roepen uit.
Slim van Burger King
Burger King vond zichzelf echter heel slim, blijkt uit een reactie van directeur José Cil tegenover Buzzfeed. “We zagen het als een techniek waarmee we in principe door de vierde muur heen kunnen komen.” Cil noemde het dan ook een “toffe manier om direct tegen onze klanten te praten”.
Hoewel de functionaliteit is uitgeschakeld, maakt het wel iets pijnlijk duidelijk. We hebben steeds meer apparaten in huis die reageren op spraakbesturing. In principe kan vrijwel iedereen daar gebruik van maken, dus ook marketeers via reclames. Bedrijven zijn er blij mee, want hoe langer je reclame is op televisie, hoe duurder deze is. Kun je echter iets laten afspelen via een speaker, dan heb je gratis extra reclametijd.
Nadeel is dat iedereen dit kan doen en als je niet oplet houdt je Google Home of Amazon Alexa niet meer op met praten over alle producten die op televisie langskomen. Natuurlijk heb je de optie om het geluid van je televisie uit te zetten als er reclames langskomen, maar dat is niet ideaal. Beter zou zijn als je speaker alleen op jouw stem reageert, maar dat is technisch ingewikkeld.