Sony promoot haar nieuwe ‘smart headphone’ met een augmented reality app voor muziekliefhebbers. Een actie met impact! Overal in Tokio werden posters opgehangen, die vervolgens gescand konden worden via de app waardoor gebruikers direct een concert te zien kregen van één van de grootste rockbands uit Japan van dit moment.
Het doel van de actie is om de geluidskwaliteit van de nieuwe koptelefoon te laten ervaren door deelnemers. Sony is namelijk ook slim genoeg om hoofdtelefoon demo’s te bieden naast de app in winkels en kiosken rond Tokio. Met de onderstaande video laat Sony zien dat het mogelijk is om op elke straathoek je favoriete band live in concert te zien.
Hoewel deze app voor promotie doeleinden wordt gebruikt, vraag ik me af of een dergelijke app de muziekindustrie nieuwe mogelijkheden kan bieden. Artiesten moesten tot een paar jaar geleden hun geld verdienen met plaatverkoop. Op dit moment verdienen ze enkel nog aan concertbezoeken en merchandise. Zouden daar in de toekomst augmented reality optredens bij kunnen komen? We wachten het af.