Hebben we in de toekomst ‘augmented concerts’ op elke straathoek?

sony app 1Sony promoot haar nieuwe ‘smart headphone’ met een augmented reality app voor muziekliefhebbers. Een actie met impact! Overal in Tokio werden posters opgehangen, die vervolgens gescand konden worden via de app waardoor gebruikers direct een concert te zien kregen van één van de grootste rockbands uit Japan van dit moment.

Het doel van de actie is om de geluidskwaliteit van de nieuwe koptelefoon te laten ervaren door deelnemers. Sony is namelijk ook slim genoeg om hoofdtelefoon demo’s te bieden naast de app in winkels en kiosken rond Tokio. Met de onderstaande video laat Sony zien dat het mogelijk is om op elke straathoek je favoriete band live in concert te zien.

Hoewel deze app voor promotie doeleinden wordt gebruikt, vraag ik me af of een dergelijke app de muziekindustrie nieuwe mogelijkheden kan bieden. Artiesten moesten tot een paar jaar geleden hun geld verdienen met plaatverkoop. Op dit moment verdienen ze enkel nog aan concertbezoeken en merchandise. Zouden daar in de toekomst augmented reality optredens bij kunnen komen? We wachten het af.

 

Gerben Derks

Gerben Derks

Gerben Derks is een zelfstandig business developer met een passie voor innovatieve ontwikkelingen en inspirerende vernieuwing. In zijn opdrachten staat Gerben bekend als een open, enthousiast, ondernemend persoon met een goed gevoel voor haalbare concepten en marketing. Als aanjager met een breed netwerk, weet hij de juiste mensen om zich heen te verzamelen en bereikt hij snel het nodige draagvlak bij diverse externe partners. Hij definieert trends en ontwikkelingen die daadwerkelijke impact hebben op de handelswijze en het bestaansrecht van organisaties. Ook weet hij deze ontwikkelingen te vertalen naar de betekenis ervan in het leven van de mensen.