Het terugbrengen van het aantal (onnodige) doktersbezoeken is een aandachtspunt en winst voor beide kanten van het fenomeen. Maar hoe voorkom je dat mensen ongehoord blijven en houdt je als arts toch een vinger aan de pols? Met Molly, de virtuele zuster.
Molly is een vinding van Sense.ly, een Amerikaanse startup met roots in Frankrijk. De virtuele zuster zou in de toekomst het eerste contact voor patiënten moeten worden.
http://youtu.be/Rb3D5bNR65A
De app van Sense.ly is niet zomaar een leuke animatie, Molly maakt gebruik van diverse sensoren van de smartphone en reageert actief op de input van de gebruiker. Klankborden doet de virtuele zuster niet met de eerste de beste: Molly deelt alle informatie met supercomputer Watson.
Mocht Molly tijdens het vraaggesprek niet zeker zijn van haar zaak, start ze direct een video-gesprek met een assistent.
Tijdens een eerste testperiode wist Molly het aantal onnodige doktersbezoeken terug te brengen met 28%, terwijl de eerste opvang er ook voor zorgde dat het aantal telefoontjes naar artsen daalde.
Intussen zien ook diverse investeerders de kracht van de virtuele zuster. De afgelopen maanden wist Sense.ly liefst 1.25 miljoen dollar op te halen aan investeringen.
Wanneer Molly op grote schaal beschikbaar komt, is nog onbekend.