Analyse per land van Tweets over het Eurovisie Songfestival

eurovision_trackerTerwijl de mussen bijna van het dak vallen vandaag (en we eindelijk meer dan één zwaluw lijken te zien), gaan we nog even een klein maandje terug in de tijd. Want hoe actief werd het Eurovisie Songfestival nu eigenlijk online besproken? Uitzonderlijk actief, zo blijkt uit deze data visualisatie.

De Eurovision Tracker van Brandwatch laat zien hoe er in elk land werd meegeleefd tijdens het Eurovisie Songfestival vorige maand.

De zogenaamde “streamgraph” laat in diverse gekleurde golven zien wat er zoal werd besproken: het voorkomen van de artiest, het liedje, de ‘sex-factor’ of bijbehorende dans, bijvoorbeeld. Maar ook specifieke uitingen van emotie rond een optreden, zoals haat, liefde of (jawel) angst.

eurovisie_birds_social

Aan de rechterkant zien we een aantal annoties gemaakt per optreden om een beeld te krijgen wat de trend was van het gesprek op dat moment. Met  de tijdlijn kun je vervolgens nog wat in- en uitzoomen.

Gaaf project en mooi gemaakt! Check de Eurovision Tracker hier.

Johan Voets

Johan Voets

Johan is co-founder van RUSH, een uitgave van OK GO. Op RUSH schrijft hij vooral over technologische innovatie, games, films, de toekomst van automotive en sport.