Na jaren van ontwikkeling is het dan eindelijk zover: SAFFiR, een brandweerrobot, is gepresenteerd door de Amerikaanse marine. Sterker nog, de robot heeft er inmiddels al diverse testdiensten opzitten.
De twee-benige robot is ontworpen door de Amerikaanse marine en technologie-ontwikkelaars van Virginia Tech. Na jaren van ontwikkeling is de robot eindelijk meer dan een blauwdruk. Tijdens een aantal testen in november heeft de robot laten zien wat hij aan boord van een schip kan betekenen voor de marine.
Het is de ontwikkelaars gelukt om de robot soepel te laten navigeren over ongelijke vloeren, iets wat als zeer moeilijk bekend staat. Daarnaast kan de 143 pond wegende robot brandjes detecteren via speciale apparatuur en is de robot in staat om de brandjes (bijna) zelfstanding te blussen.
De robot is oorspronkelijk ontworpen om zelfstandig te kunnen werken. Echter is het doel verandert en moet de robot nu samenwerken met de ‘menselijke’ mariniers. Daarom is de robot nu zo ontworpen dat hij orders opvolgt.
The Shipboard Autonomous FireFighting Robot (SAFFiR) had nog wel een klein beetje hulp nodig tijdens het blussen van de brand. Met de hulp van een drone, gemaakt door Carnegie Mellon Robotics Institute, wist SAFFiR de brand uiteindelijk te blussen.
Hierbij werd overigens geen ‘normale’ drone ingezet, maar de speciale quadcopter ‘Damage Control Technologies for the 21st Century (DC-21). Deze drone is een stuk kleiner dan consumentenmodellen, waardoor de drone eenvoudig in kleine ruimtes kan navigeren.
Daarnaast maakt de drone gebruik van infrarood om brandjes te detecteren en bevat de drone een dieptecamera. Vervolgens communiceert de drone naar SAFFiR als er een brandje gedetecteerd wordt, zodat de robot de brand kan blussen.
Er is echter wel een probleem, de drone is zo klein dat er slechts een batterij in past met een batterijduur van 5 minuten. De ontwikkelaars overwegen om de drone te vergroten en daarmee de batterijduur te verlengen tot een half uur.
Het is nog wel te vroeg om de robot ook daadwerkelijk in te gaan zetten. Volgens de ontwikkelaars moet SAFFiR nog verder doorontwikkeld worden omdat de robot nog ’te langzaam’ is bij het detecteren van vuur. Verder is de robot -hoe opmerkelijk- nog niet water- en vuurbestendig.
De Amerikaanse marine houdt wel van pionieren; eerder namen zij al bijzondere pakken in gebruik.