Alles wat je moet weten over de nieuwste social media-app Clubhouse

Ben jij er altijd als de kippen bij zodra er een nieuwe app gelanceerd wordt? Dan is de kans groot dat jij inmiddels al bekend bent geraakt met Clubhouse. De nieuwste social media-app was al behoorlijk populair in Silicon Valley (waar anders), maar begint nu ook zijn intrede te maken in Nederland.

Geen idee waar we het over hebben? Lees dan vooral even verder.

Podcast/interactieve radioshow/Twitter

Wát het precies is, blijkt nogal lastig uit te leggen zijn in één woord. Het wordt een interactieve podcast of radioshow genoemd, anderen noemen het ‘Twitter toen het nog leuk was’ en weer anderen omschrijven het als LinkedIn met microfoons. De app is nog geen jaar oud en dus nog vers van de pers. Inmiddels heeft het nu zo’n twee miljoen actieve gebruikers, waaronder een paar bekenden zoals Oprah Winfrey, Elon Musk, Kevin Hart en Drake.

Bij Clubhouse draait het niet meer om foto’s of interessante teksten, zoals we wel gewend zijn bij social media-kanalen als Instagram, Twitter en LinkedIn. Nee, bij Clubhouse draait het allemaal om de microfoon. Iedereen die lid is van de club kan een eigen room starten, zoals dat op de app heet. En dat kan gaan over elk onderwerp dat je meer wilt. Denk aan politiek, tech, dateverhalen, ondernemen en actuele onderwerpen.

Regels van Clubhouse

Uiteraard gelden er wel een paar regels in de rooms. Om te voorkomen dat het één groot kippenhok wordt, geeft de organisator – ook wel de host van de room genoemd – de mensen het woord. Als je iets te zeggen hebt in een room, steek je je hand op. In zo’n room kunnen maximaal 500 mensen zitten.

Tijdens de pandemie is het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om spontaan met mensen een praatje te maken, en misschien is juist dát wel de kracht van Clubhouse. Het geeft je het gevoel alsof je weer even in de kroeg staat en een praatje met wildvreemden kunt maken. Het enige dat je nodig hebt is een uitnodiging van iemand die al lid is van Clubhouse. Mensen met een Android telefoon moeten nog even geduld hebben: de app is op dit moment alleen nog beschikbaar voor iOS.

Wat kunnen we verwachten?

Het blijft nog even de vraag of deze app vooral populair is dankzij corona en het gebrek aan sociaal contact. Op dit moment is er weinig te doen en hebben een hoop mensen Netflix, Disney+ en Videoland inmiddels al uitgespeeld. Genoeg tijd om eens rond te snuffelen op Clubhouse, dus. Het is laagdrempelig en dat is ook een van de redenen dat de app zo populair is geworden in een korte tijd. Op dit moment wordt de waarde van de app zelfs al op 830 miljoen euro geschat, maar het is even afwachten of het een hype is of dat deze app écht populair gaat worden.

Afbeelding: Boumen Japet / Shutterstock.com

0 Reacties
Reageer