Het Chinese internetbedrijf Alibaba begeeft zich op de automarkt. Het bedrijf heeft een auto aangekondigd die vanaf augustus in China te koop zal zijn. Het bedrijf bouwde hem niet zelf, maar werkte samen met de Chinese autofabrikant SAIC. Dat bedrijf bouwde de auto zelf, Alibaba maakt hem ‘slim’.
De RX5, zoals de auto heet, draait op Alibaba YunOS. Dit besturingssysteem zorgt er voor dat de auto bijvoorbeeld automatisch kan betalen via Alibaba’s betaaldienst Alipay als je hem ergens parkeert of als je tankt. Ook werkt de auto daardoor goed samen met smartphones en wearables dankzij het systeem. Uiteraard zit er een groot scherm in het dashboard voor navigatie en het aansturen van apparatuur in de auto. De navigatie werkt volgens het bedrijf zonder wifi en GPS, schrijft TechCrunch. Daarnaast zitten er nog twee LED-schermen in.
Maar Alibaba gaat nog veel verder dan dat. Je kunt maximaal vier 360-gradencamera’s in de auto hangen om foto’s en video mee te maken. En de auto heeft een slimme achteruitkijkspiegel, iets wat in Azië razendpopulair is. Ook kun je de functies aansturen met stembesturing. De bedoeling is dat YunOS een open systeem wordt, waardoor ook andere bedrijven toepassingen kunnen ontwikkelen voor auto’s.
Niet zelfrijdend
Wat ontbreekt in de auto zijn zelfrijdende functies. In plaats daarvan heeft Alibaba er op in gezet dat de auto onderdeel wordt van een ecosysteem van Internet of Things-toepassingen. De auto moet actief data gaan verzamelen en uitwisselen om een betere (en vooral slimmere) rij-ervaring te leveren aan gebruikers.
Wang Jian van Alibaba’s Technology Steering Committee zegt daarover
We creëeren geen ‘internet in de auto’, maar een ‘auto op het internet’. Dit is een belangrijke mijlpaal in de autoindustrie. Slimme besturingssystemen worden de tweede motoren van auto’s en data is de nieuwe brandstof. In de toekomst worden auto’s een belangrijk platform voor internetdiensten en hardware-innovatie. We omarmen een wereld waarin alles intensief met elkaar is verbonden.
De RX5 gaat omgerekend zo’n 20.000 euro kosten. In Europa zal hij niet op de markt komen, maar het geeft wel een interessant inkijkje in welke kant de ontwikkeling van auto’s opgaat. Gisteren maakten LG en Volkswagen een samenwerking bekend die wel eens kan leiden tot dezelfde soort ontwikkeling als die Alibaba nu heeft aangekondigd. VISA en Honda toonde eerder al technologieën voor een auto die zelfstandig kan betalen.