Adobe laat eigen werknemers producten op de markt brengen

Heb jij je altijd afgevraagd hoe Adobe blijft innoveren en vernieuwen in de wereld der creatievelingen? Tijdens de tweede dag bij The Next Web Conference in Amsterdam, gaf de VP Creativity bij Adobe, Mark Randall, iedereen in de zaal het antwoord: 

We have the Adobe Kickbox

Wat is dat dan voor doos? Deze doos bestaat uit een “Red Box” en een “Blue Box”. De Red Box is een doos dat werknemers uitnodigt om hun ideeën uit te proberen. Doel hiervan is beter leren falen. Dit klinkt misschien vreemd maar pas als je nieuwe dingen uitprobeert, faal je, en blijf je nieuwe dingen proberen. Deze doos houdt in dat elke werknemer, elk persoon binnen Adobe dat een Adobe-badge om zijn of haar nek draagt, toegang heeft tot het ontwikkelen van een idee. Maar wat zit er in deze doos;

  • Tijd: 40 uur buiten werkuren hebben Adobe werknemers de tijd om een idee uit te proberen
  • Pre-paid Citi card met $1.000: Dit geeft de werknemers een financiële tool om hun idee uit te werken
  • Suiker en cafeïne: Elke bedenker van ideeën heeft brandstof nodig om te kunnen presteren. Hier hoort natuurlijk ook een $10 Starbucks giftcard bij
  • Een notitieboek: Om al je goede maar ook vooral slechte ideeën in te noteren, want een slecht idee kan heel makkelijk uitmonden op een goed idee

IMG_0323

Waarom vindt Adobe het zo belangrijk om een dergelijk creatief platform beschikbaar te stellen aan zijn werknemers? Om de simpele reden dat iedereen ideeën kan hebben maar vaak wordt beperkt door kosten, begeleiding en middelen. Deze beperkingen worden door Adobe weggevaagd, waardoor zich een gigantisch veld aan mogelijkheden opent. Toen de financieringsafdeling van Adobe aan Randall vroeg waarom hij de doos wilde introduceren, was het antwoord simpel: “I dont want to cause friction when employees want to explore a new idea.” En zou dit niet problemen opleveren? Nee.

Let's trust these people and see what they can do with these funds. Adobe symbolizes and encourages creativity, we are dead if we can no longer innovate. There is no zero-risk option if you want to change the world, there is a balance between risks. This turned out to be one of the best bets that we’ve made. -Mark Randall

Nadat deze ideeën in de Red Box zijn uitgeprobeerd, wat dan? Dan wordt het idee overgebracht naar de volgende stap in het proces: de Blue Box. Hier wordt het idee uitgewerkt en aan de man gebracht. In de Blue Box volgen de bedenkers een reeks van 4 stappen:

 1. Inception: Wat wil je innoveren? Dit vereist een persoonlijke passie met het idee. Je kan alleen problemen oplossen waar je echt om geeft.

2. Ideate: Het hebben van een idee vereist oefening. 

It’s not like Ghandi comes to you and reveals a new product. Creating ideas is like riding the bicycle: you have to do it over and over again. -Mark Randall

3: Improve: Werk actief aan het verbeteren van je idee. Gebruik de noodzakelijke tools om het idee uit te werken.

4: Investigate: Het product moet nu aan de man gebracht worden. Hier praat de bedenker met potentiële klanten. Dit zorgt ervoor dat het probleem maar ook de oplossing worden gevalideerd. 

Meer lezen over The Next Web? Check onze Event Wall of lees alle artikelen hier.

0 Reacties
Reageer