Is dat het geluid van de kleur paars die zijn intrede doet in ons leven? Als het aan Pantone ligt wel. Het kleureninstituut heeft Ultra Violet verkozen als Kleur van het jaar 2018.
[related slug=”millennial-roze-en-la-la-land-geel-is-we-jaar-massaal-kochten”]De keuze is niet heel verrassend. Het kleureninstituut nam het Prince-paars in augustus op in het officiële kleurenpallet met de naam Love Symbol #2. De opvallende kleur, geïnspireerd door de kenmerkende paarse Yamaha piano van de wijlen zanger die onlosmakelijk aan hem is verbonden, was ontworpen om deel uit te maken van de Prince tour voordat hij in april 2016 overleed.
Provocatief
In een persverklaring die Pantone donderdag de deur uit deed, beschrijft het bedrijf de kleur als een ‘dramatische, provocatieve en bedachtzame tint paars’ die ‘originaliteit, vindingrijkheid en visionair denken richting de toekomst’ schreeuwt.
https://www.instagram.com/p/BcZ0S1rjVUL/?taken-by=pantone
Laurie Pressman, vice president van het Pantone Kleurinstituut beschrijft de kleur als ‘een op blauw gebaseerde kleur paars als Izmir Purple SW 6825 die ons bewustzijn en potentieel naar een hoger niveau tilt’.
Popcultuur
Pantone beschrijft met name veel over de geschiedenis en de impact die de kleur al sinds mensenheugenis heeft. Zo staat de kleur voor mindful leven en zijn paarstinten lang symbool van tegenculturen, onconventionaliteit en artistieke genialiteit.
Muziekiconen zoals Prince, David Bowie en Jimi Hendrix brachten Ultra Violet naar de Westerse popcultuurscene als persoonlijke uitdrukking van individualiteit.