In een tijd van digitale felicitaties verlangen we massaal terug naar het échte verjaardagsgevoel. Uit nieuw onderzoek blijkt dat Nederland snakt naar persoonlijke aandacht, ouderwetse rituelen en fysieke kaarten.
Fun fact voor je volgende rondje Triviant: september is de maand waarin de meeste Nederlanders hun verjaardag vieren. Maar in plaats van slingers, taart en onverwacht bezoek krijgen we steeds vaker een emoji-rijke felicitatie via WhatsApp of een snelle “HBD!” op Instagram. En daar zijn we kennelijk klaar mee.
Uit onderzoek van Greetz, uitgevoerd door Factsnap, blijkt dat 85% van de Nederlanders verjaardagen weer persoonlijker en betekenisvoller wil maken. Hoewel meer dan de helft van de felicitaties inmiddels digitaal binnenkomt, voelt bijna 60% die berichten als afstandelijk. Eén op de vijf verjaardagskinderen zet op de grote dag zelfs hun telefoon uit, vanwege pure digitale overprikkeling.
Wat we missen? De ouderwetse verjaardagskaart, een spontane visite, samen taart eten – de kleine gebaren met een grote waarde. Vooral de kaart houdt stand: 43% van de Nederlanders noemt het nog altijd de favoriete manier om iemand te feliciteren. En vrouwen blijken vaker die moeite te nemen dan mannen: 35% tegenover 18%.
Terug naar het persoonlijke
De hang naar nostalgie is overduidelijk. Slechts 14% vindt digitale felicitaties een echte toevoeging aan hun verjaardag. En het klassieke belletje? Dat wordt nog maar door 2% gedaan. Toch worden juist die ouderwetse gebaren als het meest persoonlijk ervaren. Authenticiteit wint het ook hier van gemak.
Op basis van dit onderzoek lanceert Greetz samen met content creator Julia Koopman een speciale verjaardagskaartencollectie. Julia, bekend van haar inspirerende kijk op het leveb solo vieren en offline verbinding, ontwikkelde samen met illustrator Gözde kaarten die draaien om aandacht, dankbaarheid en levenslust. “Kaarten versturen is mijn love language”, aldus Koopman.

Last minute kaartjes
Greetz viert zelf ook feest: het bedrijf blaast dit jaar 21 kaarsjes uit. In die tijd heeft het bedrijf inmiddels meer dan 25 miljoen verjaardagskaarten verstuurd. En ondanks ons lastminute-gedrag (42% stuurt de kaart pas een dag van tevoren), laat het onderzoek zien dat we niet vergeten hoe het voelde om écht gezien te worden op je verjaardag.
Want laten we eerlijk zijn: geen enkele appje kan op tegen het gevoel van een onverwachte kaart op de mat. Toch?
Beelden via Greetz / Julia Koopman