In 2017 keken ruim 1,4 miljoen mensen naar Nederlandse esports. Dat stelt onderzoeksbureau Superdata in een onderzoek naar de Europese markt voor esports, meldt NU.nl. Per land werden enquêtes gehouden met duizend deelnemers. Ook analyseerde het bedrijf esports-kijkers op Twitch en YouTube.
Met name mensen tussen de 18 en 44 jaar kijken naar esports. Van alle Nederlandse kijkers bestaat 86 procent uit deze groep. 4 procent van de kijkers is tussen de 13 en 17 jaar. De laatste 10 procent bestaat uit mensen van 45 jaar of ouder. 84 procent van alle kijkers in alle leeftijdsgroepen is man.
De komende twee jaar groeit het aantal esports-kijkers met 50 procent, verwacht Superdata. Volgend jaar zouden er 2,2 miljoen mensen naar de gamesporten kijken.
Europese markt
In heel Europa keken vorig jaar ruim 27 miljoen mensen naar esports. 75 procent van die kijkers zijn tussen de 18 en 44 jaar. 12,5 procent bestaat uit mensen tussen de 13 en 17 jaar, en onder de 45-plussers kijkt eenzelfde aantal naar esports.
Ook binnen Europa verwacht Superdata volgend jaar een groei in het aantal kijkers. In 2019 zou dat aantal gegroeid zijn naar 33 miljoen.