Swiss Post, het grootste postbedrijf van Zwitserland, gaat aan de slag met het bezorgen van post en pakketjes via onbemande drones. Het bedrijf benadrukt echter dat het om een experiment gaat en verwacht niet dat het systeem snel op grote schaal zal worden uitgerold.
Medewerkers van het postbedrijf demonstreerde hun nieuwe drone gisteren voor het eerst en kondigde daarbij aan dat er tot het eind van de maand uitvoerig zou worden getest of een drone in staat is om naar behoren te functioneren.
Op het eerste gezicht ziet de nieuw postbode van Swiss Post er vooral uit als een zwevende koelbox. De capaciteit van het onbemande vliegtuigje is dan ook nog behoorlijk beperkt: het prototype kan tot 1 kilogram vervoeren. Â “Onze drone is gemaakt van extreme lichte, maar weerbare, materialen. Hierdoor zijn we in staat om met een volle batterij en een volle lading van 1 kilogram zo’n 10 kilometer af te leggen”, aldus een woordvoerder van Swiss Post in een statement.
De drone komt uit de stal van Matternet, het Amerikaanse bedrijf dat met hun drones ook al druk bezig is met het bezorgen van medicatie en voedselvoorraden in Afrika. De postdrone is in staat om geheel zelfstandig zijn route af te leggen, dankzij de software van Matternet die het makkelijk maakt om veilige routes in te stellen via computer of tablet.
Of je in de komende maanden al door de drones de Alpen niet meer kan zien, valt te betwijfelen. Zowel Swiss Post als project partner Swiss WorldCargo benadrukken dat het gaat om een experiment, waarbij grootschalige uitrol pas over enkele jaren zou kunnen plaatsvinden. “We verwachten dat het nog minimaal vijf jaar duurt voordat we drones echt kunnen gaan inzetten voor commerciële doeleinden,” aldus een woordvoerder. “Er zijn simpelweg nog teveel regelgevingen die ons beperken of onduidelijkheden rond het inzetten van drones.”
Het meest bekende bedrijf dat momenteel extensief test met drones voor pakketbezorging is Amazon. De internet gigant loopt echter diverse muren op als het gaat om regelgevingen binnen de Verenigde Staten en is intussen zelfs uitgeweken naar Canada. Wellicht kan het bedrijf ook een vestiging in de Alpen opzetten om te testen?