Als er één onderwerp was waar het afgelopen jaar heel veel nieuws over was, dan waren het wel zelfrijdende auto’s. Er wordt mee getest, nieuwe varianten worden onthuld en de testmodellen ze gaan steeds beter werken. Zo kunnen niet alleen autonoom rijden op de snelweg, maar ook in het stadsverkeer.
Ze kunnen fietsers en voetgangers herkennen en leren hoe ze daar mee om moeten gaan. Maar in een land als Nederland houden fietsers zich niet aan de verkeersregels en zijn ze behoorlijk onvoorspelbaar. De vraag rijst dus: staan zelfrijdende auto’s hier niet constant stil?
Carlo van de Weijer, directeur van het Strategic Area Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven, ziet in ieder geval al snel problemen. “Er zijn tegenwoordig auto’s die het herkennen als jij je hand uitsteekt. Maar in Nederland steken we onze hand vaak niet uit en dus weet een auto niet of je af wilt slaan of niet.”
“We interpreteren de wet hier flexibel, en met mensen is dat een minder groot probleem. Jij weet namelijk vaak wel of je langs een fietser kunt rijden, dat herken je aan zijn gedrag. Je maakt bijvoorbeeld oogcontact. Maar een auto kan dat niet doen.”
https://www.youtube.com/watch?v=MhujYETjpOs
Maarten Sierhuis, de directeur van het Nissan Research Centre in Silicon Valley, beaamt dit probleem. “Een auto moet het gedrag begrijpen, maar daar zijn twee problemen bij. Je moet allereerst een fietser kunnen herkennen en ten tweede kunnen voorspellen wat ze gaan doen. En voorspellen is een moeilijk vakgebied. Daar houden wij ons dan ook veel mee bezig.”
Nu kun je zeggen dat de auto dan maar standaard moet stoppen voor fietsers, maar dat is in een land als Nederland geen optie. Met de hoeveelheid fietsers hier, staat de auto dan eigenlijk continu stil. Bovendien moet er dan op dezelfde manier rekening gehouden worden met voetgangers, want ook zij zijn onvoorspelbaar, menen de twee mannen. Wees immers eens eerlijk: hoe vaak ben jij al door een rood stoplicht gelopen? “En schoolkinderen gaan de auto’s dan gegarandeerd pesten door er bijvoorbeeld voor te springen”, zegt Van de Weijer.
Oplossingen
Fietsers houden zich nu al niet aan de wet Deel deze quoteOm die reden wordt er dan ook veel over andere oplossingen nagedacht. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig. “Je kunt de wetgeving aanpassen, maar dan moeten fietsers zich er wel aan houden. En dat gebeurt nu ook al niet”, geeft Van de Weijer als voorbeeld. “Om dat effectief voor elkaar te krijgen, ben je decennia aan het werk.” Geen optie, want de zelfrijdende auto’s worden nu al volop ontwikkeld en fabrikanten gaan niet zo lang zitten wachten.