De Chinese chatapp WeChat maakt een flinke groei door. De dienst heeft op dit moment 700 miljoen actieve gebruikers. Dat schrijft Business Insider. Volgens de website bereikte de chatapp de mijlpaal vorige maand.
Daarmee zit het ’s werelds grootste chatdienst WhatsApp aardig op de hielen, maar komt het nog niet in de buurt van de ruim 1 miljard actieve gebruikers, dat die mijlpaal in februari dit jaar behaalde. Eigenaar Facebook heeft daarnaast ook een andere grote chatapp, Messenger, die momenteel ook zo’n 900 miljoen gebruikers heeft. WeChat is vooral in China populair. Echter is de smartphonemarkt volgens Business Insider met 700 miljoen gebruikers al aardig verzadigd.
Daarom richt WeChat zich vooral op andere landen Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika. Vorige week berekende Business dat ongeveer zou tien procent van het aantal gebruikers zich buiten China bevindt. Een andere grote speler op de Aziatische markt is Line. Die dienst haalde eind vorige maand de mijlpaal van 1 miljard geregistreerde gebruikers. Het aantal actieve gebruikers ligt echter een stuk lager: het zijn zo’n 215 miljoen.
Ondertussen domineert Facebook vooral met WhatsApp de westerse markt. De vraag is welke partij als eerste de opkomende markten in handen weet te krijgen. Degene die de grote groep gebruikers aan zich weet te binden, zal namelijk een aantrekkingseffect kunnen veroorzaken, waarbij het voor consumenten in hele landen aantrekkelijk wordt om ook voor die dienst te kiezen.