Hoewel het gebruik van social media lange tijd groeide, lijkt daar nu een einde aan te komen. Of in ieder geval wel in Nederland. Het gebruik van sociale netwerken daalde dit jaar namelijk, blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor van Multiscope waarvoor 3.600 Nederlanders ondervraagd werden.
Gemiddeld gebruiken we nu dagelijks 79 minuten lang social media per persoon, 4 minuten minder dan in 2017. Alle Nederlanders bij elkaar spenderen dus 1,1 miljard minuten per dag aan apps als Facebook en Instagram. In 2017 was dat nog 1,2 miljard minuten.
Wat niet is veranderd, is aan welke media we dan de meeste aandacht besteden. Dat zijn namelijk nog altijd WhatsApp en Facebook, ieder met 32 procent. Instagram volgt op afstand met 8 procent. Je kunt dus zeggen dat Facebook – dat ook de eigenaar is van WhatsApp en Instagram – een behoorlijk dominante positie heeft op de markt.
Toch is er wel iets opvallend aan ons gebruik van social media: we gebruiken Instagram meer (2 minuten meer per dag), maar Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist minder. Instagram heeft bovendien flink wat nieuwe gebruikers gekregen: sinds 2017 kwamen er 1 miljoen gebruikers bij.
Afname social media-gebruik zet door
Multiscope verwacht echter dat het er voor de meeste sociale media wat minder rooskleurig uitziet. De kans is namelijk groot dat we in de toekomst nog minder social media gaan gebruiken. En dat is nu al zichtbaar in de cijfers.
Zo geeft ruim een kwart van de Facebook-gebruikers aan dat ze het platform over een jaar minder vaak (26 procent) of zelfs helemaal niet meer (3 procent) gaan gebruiken. En dat geldt ook voor Facebook Messenger, met 23 en 5 procent.
Bovendien lijden niet alleen de apps van Facebook hieronder. Ook Snapchat, Skype en Twitter krijgen negatieve cijfers als het om toekomstig gebruik gaat. Alleen WhatsApp en Instagram zien het gebruik waarschijnlijk groeien.