Waterstofauto is sneller dan Tesla Roadster op het circuit van Zandvoort

Dat de studenten van de TU Delft al langere tijd bezig zijn met de ontwikkeling van een waterstofauto is geen geheim. In mei vestigde de universiteit een record op de iconische Duitse racebaan de Nürburgring Nordschleife, daar was de TU Delft met de Forze VI de snelste waterstofauto. Ditmaal versloegen de studenten de elektrische Tesla Roadster op het circuit van Zandvoort.

Op circuit maakte de TU Delft wederom gebruik van de Forze VI, want -zoals de studenten al lieten weten tijdens hun proefrit in Duitsland- wordt het voertuig pas op de helft van zijn vermogen gebruikt. In Zandvoort werd het nieuwe record gereden in 2 minuten, 5 seconden en 450 milliseconden: 5:45 seconden sneller dan de Tesla Roadster.

TU Delft

Teammanager Rick Everaert van Forze Hydrogen Racing, zoals het studententeam officieel heet, laat weten dat er vandaag nog een poging gepland stond om het record verder te verbeteren. Die gaat helaas niet door vanwege weersomstandigheden. Toch kijkt hij terug op een succesvol resultaat van het team:

Hoewel het natuurlijk heel jammer is dat de poging van vandaag is gesneuveld, zijn wij ontzettend blij met en trots op dit resultaat. Dit geeft de bekendheid van waterstof als brandstof bij het grote publiek hopelijk een duw in de goede richting.

De zelfgemaakte auto is voor het team niet enkel een racemachine, het is ook zeer zeker een manier om aan te tonen dat er potentie zit in waterstof als duurzaam alternatieve brandstof. De techniek achter een waterstof-elektrische motor is niet erg ingewikkeld. In de brandstofcel reageren waterstof en zuurstof met elkaar. Deze reactie wordt in de brandstofcel omgezet in energie die uiteindelijk de elektrische motor weer aandrijft.

De TU Delft is al sinds 2007 bezig met de toepassing van waterstof als brandstof. De ambities van het studententeam zijn groot: de komende jaren willen ze de strijd aangaan met met racewagens met een verbrandingsmotor. Uiteindelijk moet hun waterstofauto meeracen in professionele evenementen. Everaert: “Vol goede moed durven wij als team nu in 2016 deel te nemen aan de Super Car Challenge op de Gamma Racing Day. We doen dit dan met onze nieuwe waterstofauto, de Forze VII.”

0 Reacties
Reageer