Opvallen op een groot evenement is altijd een uitdaging. Willen opvallen door er (soort van) niet te zijn, is een opvallende keus, maar meer nog: een behoorlijk risico. Toch is het precies wat Volvo eind deze maand zal doen op de LA Auto Show.
Rookmachines, muziek op volume 11, felle lampen en als het kan een trosje beroemdheden rond je nieuwste auto. En natuurlijk een futuristisch concept voertuig om de mensen aan het praten te houden achteraf. Autofabrikanten trekken alles uit de kast op de grote autoshows, maar het Zweedse Volvo kiest een heel ander pad.
Geen autoshow
Tijdens de LA Auto Show, dit jaar hernoemd naar ‘LA Mobility’, eind deze maand zal er geen enkele auto te zien zijn op de stand van de fabrikant. In plaats daarvan vinden bezoekers de boodschap: “Dit is geen auto” op het podium.
Een statement dat, volgens hoofd Strategie MÃ¥rten Levenstam, aansluit bij het hernoemen van de autoshow: “Door de autoshow ‘Automobility LA’ te nomen, heeft de organisatie laten weten dat zij ook zien onze industrie aan het veranderen is. Wij willen laten zien dat we de boodschap hebben begrepen en willen een gesprek starten over de toekomst van automobiliteit.”
“En dus brengen we geen concept car mee naar LA, maar willen we met bezoekers praten over het concept van een auto. Nee, we winnen niet de prijs voor mooiste auto op de show, maar daar hebben we vrede mee. Het is immers geen autoshow.”
Rond de auto
In plaats van een futuristische auto zal Volvo het publiek betrekken in een serie van interactieve demo’s. Daarbij ligt de focus vooral op nieuwe diensten en mogelijkheden in en rond de auto, zoals het laten bezorgen van bestellingen in je auto, het delen van je voertuig met anderen en Volvo’s visie op autonoom rijden.
Automobility LA vindt plaats van 26 tot 29 november in Los Angeles.