Groupe ADP, de eigenaar van de vliegvelden in Parijs, is begonnen met het testen van nieuwe gezichtsherkenningsoftware. De software wordt getest op het vliegveld Charles de Gaulle en is bedoeld om passagiers sneller door de douane te krijgen, schrijft persbureau Bloomberg. Sinds de terroristische aanvallen op de stad is de beveiliging daar namelijk een stuk strakker geworden, wat voor vertragingen zorgt.
Sinds de aanslagen in Parijs en Nice in 2015 en 2016 is het verplicht om bij te houden wie er door de douane te komt. Daardoor moeten passagiers nu twee keer zo lang wachten om naar hun vliegtuig te gaan. Vision-Box en Morpho Detection bieden met hun nieuwe software mogelijk de uitkomst om die wachttijd te verminderen.
Met de software van Vision-Box worden afbeeldingen op paspoorten gecontroleerd en vergeleken met gezichten van passagiers uit de Europese Unie.
Parafe
In Parijs wordt al langer gebruik gemaakt van biometrische scans om mensen snel door de douane te krijgen. Op Charles de Gaulle en Orly Airports is dit al mogelijk met Parafe. Dit is een systeem voor Franse burgers, dat hun biometrische paspoorten en vingerafdrukken scant. Probleem is echter dat slechts 3 procent van de mensen die op Charles de Gaulle komen het systeem gebruikt, terwijl het er al sinds 2009 staat.
Wordt de gezichtsherkenningssoftware echter goedgekeurd door de Franse overheid en blijken de tests succesvol, dan kan dit aantal snel stijgen. Naar verwachting gebruikt dan 20 procent van de gemiddeld 180.000 dagelijkse passagiers biometrische systemen om door de douane te komen.
Andere vliegvelden
Frankrijk is overigens niet de enige die tests doet met dergelijke systemen.Op Schiphol kun je als Europeaan al door de grenscontrole via een vergelijkbaar poortje dat je paspoort checkt.
In Amerika gebruiken ze op vliegvelden en bij grenzen biometrische scanners, inclusief vingerafdrukscanners, om bij te houden wie het land verlaat en wie er in komt. Australië kondigde vorige maand aan ook geavanceerde biometrische scans te gaan testen. En KLM wil dit jaar een proef starten op Schiphol. Dit soort technologie gaat nog verder dan wat men nu in Parijs wil invoeren.