Data van Twitter laat ons zien hoe wij ons voelen en gedragen tijdens de verschillende maanden van een jaar. Zo zou december ons somber maken en dinsdagen in september ons vrolijk; we sturen er dan in elk geval meer tweets over. Twitter probeert op deze manier inzicht te krijgen in ons gedrag.
“You are what you tweet,” zegt Twitter’s data analist Simon Rogers in een blog post. “It turns out that many of us tweet the same ways on the same days.” Twitter heeft Engelstalige tweets van 2013 geanalyseerd per dag van de week en maand. In de post zijn onderstaande visualisaties opgenomen die laten zien wanneer gebruikers bepaalde woorden of zinnen gebruiken zoals “feel happy”, “feel sad”, “hungover” en “late to work”.
Uit de analyses blijkt bijvoorbeeld dat mensen vaker te laat voor werk zijn in de zomer en op vrijdagen in januari. Mensen voelden zich vaak somber op zondagen in juli (misschien voornamelijk door 4th of July in het weekend). En juist heel vrolijk op dinsdagen in september.
Mensen hebben vaak een kater hebben op maandagen in maart (dat heeft misschien te maken met St. Patricks dag dat op zondag viel vorig jaar). Dezelfde relatie is ook te vinden voor andere vakantie- of feestdagen. Zo hadden veel mensen een kater op een woensdag in januari (Oud en Nieuw viel op dinsdag) en op een vrijdag in november (Thanskgiving was op een donderdag).
Volgens deze analyses lijken we meer op elkaar dan we zelf misschien denken. Zou deze data ook gebruikt kunnen worden voor het voorspellen van ons gedrag in 2014?