Experts verwachten dat de manier waarop we onszelf en goederen vervoeren de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. De zelfrijdende auto is volop in ontwikkeling. Big data kunnen hun toegevoegde waarde bewijzen, waardoor we efficiënter met infrastructuur en verschillende vervoersmiddelen om kunnen gaan. En het bezit van een auto is in de toekomst misschien niet meer vanzelfsprekend.
Welke plannen hebben de partijen de komende vier jaar op het gebied van mobiliteit? Veel aandacht besteden de grote partijen niet aan dit thema. Andere onderwerpen zijn deze verkiezingen belangrijker. Toch is er bij bijna alle partijen wel het een en ander terug te vinden.
Infrastructuur en bereikbaarheid
Eén van de grootste onderwerpen binnen mobiliteit is de aanleg van nieuwe wegen. Autorij-partij VVD schrijft in zijn verkiezingsprogramma dat nieuwe wegen nodig zijn op de plekken waar de economie aantrekt. Bovendien wil de huidige regeringspartij meer vrijheden voor autobezitters: wie een auto bezit, moet daar overal gebruik van kunnen maken. Zo wil de VVD dat spitsstroken permanent open kunnen. Binnensteden die vervuilende auto’s weren, moeten van gedachten veranderen. De VVD wil namelijk een einde aan milieuzones in Nederland.
Nieuwe wegen zijn onnodig en leiden tot versnippering, geluidsoverlast en luchtverontreiniging. Deel deze quoteDe Partij voor de Dieren is juist een voorstander van milieuzones. Gemeenten en provincies die vervuilende auto’s weghouden, kunnen op ‘actieve ondersteuning’ rekenen, schrijft de partij in zijn verkiezingsprogramma. De Partij voor de Dieren wil alleen nieuwe wegen als dat milieuknelpunten oplost of als het de verkeersveiligheid ten goede komt. Ook GroenLinks benadrukt in zijn programma de nadelen van VVD-plannen: “Nieuwe wegen zijn onnodig en leiden tot versnippering, geluidsoverlast en luchtverontreiniging.”