Populair blogplatform Tumblr gaat vanaf vandaag foto’s op het platform scannen op de aanwezigheid van merken. De doelstelling is om die merken vervolgens meer te kunnen vertellen over de ‘visuele conversatie‘ die rond het merk plaatsvindt.
Om deze nieuwe, commerciële, dienst te kunnen realiseren gaat Tumblr een samenwerking aan met het Amerikaanse bedrijf Ditto Labs. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het razendsnel analyseren van foto’s en is met hun algoritme in staat om allerhande zaken, zoals merken, te herkennen op foto’s.
Als Coca-Cola meer inzicht wil in de manier waarop er over hen wordt gesproken op Tumblr, kan Ditto dit analyseren en rapporteren aan Coca-Cola.
Het Amerikaanse Tumblr, vorig jaar nog gekocht door internetgigant Yahoo voor maar liefst $1.1 miljard, heeft de toegang die Ditto krijgt omschreven als een ‘firehose’. Dat betekent dat Ditto directe toegang krijgt tot meer dan 130 miljoen foto’s die dagelijks geplaatst worden op blogplatform Tumblr.