Star Wars: Squadrons is duizelingwekkend ruimteavontuur

De nieuwste uitbreiding van het Star Wars-gaming universum trapt af waar Return of the Jedi in het cinematische universum eindigt. In Star Wars: Squadrons echter geen lightsabers of stormtroopers, maar een duizelingwekkend ruimteavontuur vol luchtgevechten.

Een kleine bekentenis voor dat we de Star Wars: Squadrons review induiken. Ik ben een groot fan van Star Wars. Maar ik ben dan weer niet fan genoeg om in alles dat er rond de originele verhaallijn van George Lucas wordt uitgebracht te volgen. En dat is veel tegenwoordig. Naast de blockbusterfilms zijn er animatieseries, spin-offs, boeken, comics en videogames.

Naast de films en spin-offs (The Mandalorian!) veer ik toch altijd weer op als er een nieuwe game wordt aangekondigd. Toch was die vering iets minder bij de aankondiging van Squadrons.

Volledig onterecht, zo blijkt na het spelen van de game.

Tussen sim en schik

Mijn terughoudendheid is terug te voeren naar een tijdperk far, far away. Naar mijn eerste ervaringen met luchtruimtegevechten in het Star Wars-universum in de X-Wing serie.

Star Wars: X-Wing was feitelijk meer sim dan shooter. De drempel die het spel opwierp was me vaak al na een paar uur echt te gortig. Met Rogue Squadron, de arcade shooter voor Nintendo64 en PC, werd het ruimtegevecht weer iets toegankelijker gemaakt.

Met Star Wars: Squadrons hebben producent Motive Studio en uitgever Electronic Arts echter een hele prettige tussenbalans gevonden. De gevechten zijn spectaculair en intens, je hebt de basiscontrols vlot genoeg onder de knie om direct ondergedompeld te worden.

Je zult echter al snel merken dat er meer bij komt kijken. Niet alleen zul je je stuurkunsten verder moeten verfijnen en je wapenkeuze slim te maken, tijdens missies kun je er ook voor kiezen om je verdedigingsschild te verstevigen of gaan voor meer snelheid of aanvalskracht. Tactische keuzes die weer gevolg hebben voor de manier waarop je de missie aanvliegt.

Star Wars: Squadrons bevindt zich wat dat betreft precies tussen sim en schik.

Twee spelvormen

Na het opstarten van Squadrons zit je binnen no time in een van de twee spelvormen van de game, de story mode. Zoals gezegd trapt het spel af in de periode na Return of the Jedi en de vernietiging van de Death Star.

Tijdens het spelen van story mode speel je afwisselend met een personage uit de luchtmacht van de New Republic en die van de Empire. Deze fictieve piloten worden direct bij het opstarten van het spel voor je aangemaakt, maar mocht je echt willen kun je ze nog helemaal customizen.

De verhaallijn in story mode is prima opgebouwd. Het schakelen tussen de twee kampen geeft het avontuur absoluut een extra dimensie. De cut scenes zijn soms wat sloom en zijn vaak iets te opvallend ‘het haakje’ waar het volgende gevecht aan moet worden opgehangen. Maar die gevechten zijn dan wel weer uitdagend en spannend.

Met een spelduur van zo’n 7 a 8 uur is de story mode niet bijzonder lang. De levensduur van Squadrons moet dus vooral komen uit de multiplayer modus. Online kun je het gevecht aangaan met andere spelers in een arena of via de speciale fleet mode in een meer strategische teamstrijd.

Voor de echte liefhebbers

Hoewel je gemakkelijk nog een paar uur kunt stukschieten in de multiplayer modus, zul je al snel merken dat het aantal mogelijkheden waarop je het spel kunt spelen na het afronden van de story mode toch behoorlijk beperkt is.

Voor echte liefhebbers van Star Wars kan dat echter genoeg zijn, zeker als je de beschikking hebt over een VR-bril en HOTUS-controller. Aangezien ik bij de eerste sessies zonder VR op de PS4 al even moest bijkomen van de duizelingwekkende manoeuvres, kan ik me voorstellen dat het vliegen in VR zeker je zintuigen zal prikkelen.

Met een prijskaartje van €40 is Star Wars: Squadrons iets goedkoper dan de gemiddelde (Star Wars) game. Gezien de beperkte spelopties buiten de verhaalmodus een logische lagere instap.

Star Wars: Squadrons zal echter niet iedereen kunnen bekoren. Voor veel spelers zal wellicht zelfs dat bedrag aan de forste kant voelen. Echter, voor liefhebbers is het een schappelijke prijs om zo dicht bij een heus spectaculair Star Wars-ruimtegevecht te komen.

Voor de Star Wars: Squadrons review werd er gespeeld op de PS4. Het spel is verkrijgbaar voor PCPlayStation4 en Xbox. Je kunt de game ook kopen via Bol.com of Coolblue.

Afbeeldingen via Electronic Arts.

0 Reacties
Reageer