Siri en andere spraakbesturingsystemen gebruiken in het verkeer kan leiden tot levensgevaarlijke situaties. Dat blijkt uit twee nieuwe studies uit de Verenigde Staten.
De huidige generatie spraakbesturingssystemen zijn te gevoelig, te dom om te ingewikkeld en vergen volgens de onderzoeken niet minder, maar juist meer aandacht van de bestuurder.
Dat is een volgende domper voor de nieuwe generatie, nadat eerder al Google Glass als onveilig in het verkeer werd bestempeld.
Twee indiviuele onderzoeken wijzen uit dat het over de hele linie dramatisch is gesteld met spraakcontrole. Terwijl de ene studie zich bezighield met de ingebouwde software van Mercedes, Ford, Toyota, Chrysler, Hyundai en Chevrolet, keek een ander onderzoek vooral naar de effecten van Apple’s Siri.
Siri blijkt levensgevaarlijk
Tijdens het onderzoek werden de verschillende bedieningssystemen beoordeelt met een cijfer tussen 1 en 5. Hierbij zou 1 betekenen dat er geen afleiding is, terwijl een 5 betekent dat het systeem aandacht vraagt, te vergelijken met het oplossen van een wiskundige formule.
Uit het onderzoek bleek dat Siri ronduit het slechtst scoort met een cijfer van 4.14. Tijdens het onderzoek reden twee testchauffeurs zelfs achterop andere voertuigen terwijl ze Siri gebruikten.
Tijdens het onderzoek werden de systemen door 162 Amerikaanse studenten op drie terreinen getest: op openbare weg, in een simulator en in een afgesloten lab.
Niet-handsfree bellen minder afleidend
Ook de andere systemen scoorde niet best. Amerikaanse autofabrikant scoorde met een 3.7 het slechts, maar ook landgenoten Ford en Chrysler en het Duitse Mercedes scoorde ver onder de maat.
Misschien was nog wel de meest pijnlijke conclusie dat voor deze systemen geldt dat het niet handsfree bellen met de mobiele telefoon voor minder afleiding zorgt.
Overigens bleken er ook positieve uitzonderingen: Toyota’s Entune scoorde een 1.7 en is daarmee even afleiden als het luisteren van een audioboek. Hyundai’s stembesturingsysteem scoorde een keurige 2.2 in de test.