Shazam gaat zijn diensten uitbreiden. De app, bekend vanwege de functionaliteit om muziek te herkennen, wordt uitgebreid met productherkenning, zo meldt Reuters naar aanleiding van een interview met Rich Riley, CEO van Shazam.
Op dit moment is de app zeer populair onder muziekliefhebbers die via een eenvoudige druk op de knop realtime muziekinformatie kunnen binnenhalen. Zo toont Shazam onder meer de naam van het nummer, de naam van de artiest en kun je het nummer beluisteren via onder andere Spotify.
Echter geeft Riley tijdens het Mobile World Congress in Barcelona aan dat Shazam verder wil reiken:
Shazam is een begrip op het gebied van muziekherkenning. We willen nu uitbreiden en aan de wereld laten zien wat er allemaal mogelijk is met Shazam.
Voorafgaand aan de uitbreiding heeft Shazam 30 miljoen dollar opgehaald via investeringen. Dit opgeteld bij de 40 miljoen dollar die Shazam vorig jaar wist op te halen maakt dat het bedrijf 70 miljoen dollar te spenderen heeft.
Met de investeringen is Shazam nu dus in staat om flink uit te breiden. Zo geeft Riley aan dat de gebruikers binnenkort in staat zijn om veel meer te doen met de bekende ‘blauwe knop’ van Shazam.
Productherkenning
Als eerste zal Shazam zijn pijlen gaan richten op productherkenning. Zo werkt het bedrijf momenteel aan een functie voor de app waarmee gebruikers fysieke producten kunnen ‘scannen’.
Hierdoor zijn gebruikers in staat om in korte tijd productinformatie op te roepen van onder meer een pak ontbijtgranen. Daarnaast geeft Riley aan dat gebruikers via de app ook DVD’s kunnen ‘Shazamen’ waarna zij direct de soundtrack van de film kunnen kopen via de app.
Wanneer de functie zal verschijnen is niet bekend.