Elk jaar organiseert de technologiewebsite Techcrunch de zogenaamde Disrupt-evenementen waar kleine startup hun ideeën kunnen pitchen aan een jury in de hoop om uiteindelijk een geldprijs te winnen. Momenteel is Disrupt London in volle gang en heeft de Nederlandse startup Hamwells hun e-Shower gepresenteerd. De slimme douche ziet er niet alleen prachtig uit, maar bespaart ook water en energie.
Het grote verschil tussen de douche van Hamwells en traditionele douches is dat de zogenaamde e-Shower water recyclet. Waar normaal al het water direct wegstroomt zorgt het Nederlandse bedrijf ervoor dat het water tot wel zeven keer opnieuw gefilterd, opgewarmd wordt en weer via de douchekop naar beneden stroomt.
Volgens Eric van Duin van het bedrijf zorgt dit ervoor dat er slechts 15 liter warmwater elke douchebeurt gebruikt wordt. Uiteindelijk zorgt de e-Shower ervoor dat er 80 procent minder energie en 90 procent minder water verbruikt wordt. Dat meldt Engadget.
De e-Shower is afgeladen met toffe technologie: de douche is uitgerust met een bluetooth-speaker, zodat je onder de douche kunt genieten van je favoriete Spotify-playlist. Er zitten zelfs knoppen in de douche waarmee je het makkelijk wordt om nummers over te slaan of het volume aan te passen. Ook maakt de e-Shower gebruik van een UV-filter om eventuele bacteriën uit het water te filteren als het water opnieuw gebruikt wordt.
De douche is te koop voor ongeveer 3000 euro en volgens het Nederlandse bedrijf ben je in een periode van vijf jaar goedkoper uit dan bij een traditionele douche. Een snelle rekensom op basis van gegevens van het Nibud leert echter dat een gemiddeld gezin met drie gezinsleden dit bij lange na niet haalt.