De Dienst Wegverkeer (RDW) heeft Tesla goedkeuring gegeven voor de het gebruik van versies van de Model S en Model X met een nog grotere accu. Dat ontdekte Kenteken.tv op basis van informatie uit de open mobiliteitsdatabase van de RDW. Over de komst van deze 100D-versies werd al langer gespeculeerd, omdat dat mogelijk zou betekenen dat de accu’s een capaciteit van 100 kWh hebben.
De meest krachtige Tesla Model S is de P90D, zo genoemd omdat de auto een een accu van 90 kWh heeft. In maart berichtte The Washington Post nog over een hacker die een P100D-icoon vond in de software van een Tesla. Dat leidde toen al tot speculaties over een accu van 100 kWh. Uit de vondst van Kenteken.tv blijkt dat de capaciteit van de accu in de database wel geregistreerd staat als 90 kWh. Volgens de data is de maximale rij-afstand van de P100D wel een stuk hoger dan de 90D, namelijk 613 kilometer. Voor de huidige Model S met 90D adverteert Tesla met een actieradius van 470 kilometer.
Een grotere accucapaciteit is voor bezitters van een volledig elektrisch voertuig (FEV) een grote wens. De auto gebruikt de elektriciteit namelijk niet alleen om zich voort te bewegen, maar ook voor zaken als airco of verwarming. Mede daardoor is de maximale rij-afstand in de praktijk vaak een stuk lager dan fabrikanten aangeven, waardoor het rijden van lange afstanden onaantrekkelijk is.