Google lanceerde gisteren een nieuwe tool waarmee je kunt testen of jouw website snel genoeg en mobiel-vriendelijk is. Met de tool, gemaakt door het Think With Google-team, krijg je inzichten in hoe je jouw website het beste kunt optimaliseren om meer bezoekers te krijgen en te houden. Handig, maar Google zakt voor haar eigen test.
Op de website vul je de URL van je website in, waarop de tool je mobiele design en laadsnelheid op zowel smartphones als desktops weergeeft op een schaal van 1 tot 100. Hierbij wordt er gekeken naar onder meer CSS, HTML, scripts en afbeeldingen, om te zien hoe lang het duurt voordat je website geladen is.
De internetgigant heeft hierbij een aantal regels die je worden voorgehouden als je je website test. Laadt een website niet binnen drie seconden, dan krijg je een slechte score. Met een snelheid lager dan dit zouden mensen namelijk van je website vertrekken. Krijg je een lage score? Dan kun je in een uitgebreid rapport precies zien waar de pijnpunten zitten en wat je kunt verbeteren. Daarnaast geeft Google je een aantal websiteontwikkelaars om je te helpen bij het verbeteren van je website.
Maar Google zakt zelf voor de test
Hoe handig de tool ook is, ironisch genoeg blijkt dat veel services van Google zelf de test niet behalen. Zo kan Blogger nog wel wat verbetering gebruiken, en YouTube ook.
Gmail laat al betere resultaten zien.
Gelukkig voor Google krijgt haar eigen zoekmachine wel goede resultaten. Hierbij behaalden ze een score van 100 voor mobiel design, 100 voor mobiele snelheid en 99 voor desktopsnelheid. Opvallend genoeg was dit gisteren niet het geval, zo ontdekte The Next Web toen zij de tool aan het testen waren. Hetzelfde geldt voor de website Thinkwithgoogle.com, die vandaag een redelijk goede score kreeg, maar gisteren absoluut niet. Misschien heeft de internetgigant in de tussentijd iets opgelost?