Uit de laatste bezoekersstatistieken van GfK blijkt dat Nu.nl op dit moment de grootste Nederlandse nieuwssite is. De site wordt gevolgd door de NOS, Twitter, Telegraaf en AD. De cijfers werden vorige week bekend gemaakt door Marion Appel van GfK tijdens het iMMovator Cross Media Café op 31 maart.
Zoals in de grafiek te zien is geeft 29,9% van de ondervraagden aan Nu.nl wel eens te bezoeken. De Volkskrant en NRC scoren met resp. 5,2% en 3,4% een stuk lager dan de andere kranten in het rijtje, Telegraaf (18,3%) en AD (17,1%). Opvallend is dat het per nieuwsoutlet behoorlijk verschilt hóe de bezoeker de site raadpleegt: Zo worden Nu.nl en de Nos vooral geraadpleegd op mobiel, terwijl de Telegraaf juist overwegend op de PC wordt gelezen.
Daarnaast is in de onderzoeksresultaten duidelijk terug te zien dat elke nieuwssite in Nederland een andere doelgroep bedient. Zo is Nu.nl weliswaar de populairste nieuwsdienst bij mensen onder de 49, mensen boven de 50 geven vaker de voorkeur aan de NOS. Onder de jongere doelgroep (13 – 34) en vrouwen is Twitter op dit moment de populairste nieuwsbron. Opvallend is ook dat hogeropgeleiden vaker Twitter en de NOS verkiezen boven Nu.nl.
Verder komt in de statistieken duidelijk naar voren dat online nieuwsmedia hun bezoekcijfers flink zien stijgen wanneer er een belangrijke nieuwsgebeurtenis plaats vindt, vooral op mobiel. Bij het neerstorten van vlucht MH17 verdubbelde het dagbereik van veel sites, waarbij het merendeel van die bezoekers de site via hun smartphone bezocht. Opvallend is dat de NOS bij alle grote nieuwsgebeurtenissen afgelopen jaar hun meerdere moest erkennen in Nu.nl, behalve tijdens het WK voetbal in Brazilië, zelfs tijdens de gijzeling in de NOS studio afgelopen februari.
Uit het onderzoek blijkt ook wat op dit moment de meest bezochte websites in Nederland zijn. Die lijst wordt op dit moment nog steeds aangevoerd door Google en Facebook: respectievelijk 83% en 77% van de ondervraagden bezoekt deze websites. Bekijk hier de volledige presentatie van GfK.