Nintendo en PlayStation zetten allebei stappen op de mobiele gamemarkt. PlayStation brengt volgens de Financial Times vanaf aankomende lente zes spellen naar iOS en Android in Japan. Van Nintendo kennen we Pokémon Go inmiddels al en vandaag wordt Super Mario Run op iOS aan hun collectie toegevoegd. Maar waarom verschuiven deze bedrijven hun aandacht opeens naar smartphones?
“Er is de afgelopen jaren zo’n grote slag gemaakt op het gebied van mobiele games, dat het moeilijk is om te negeren. Willen bedrijven als Sony en Nintendo relevant blijven, dan moeten ze wel over gaan”, legt David Nieborg, game-expert en professor Media Studies bij de Universiteit van Toronto, uit. Een uitleg die ontzettend simpel lijkt, maar wel een die direct nog een vraag naar boven haalt: waarom duurde het dan zo lang voor ze naar mobiel gingen?
Mobiele games zijn moeilijk te negeren voor Nintendo en Sony Deel deze quoteDat antwoord blijkt uit diverse onderdelen te bestaan. Allereerst heeft het zakelijk model van Nintendo en Sony hier iets mee te maken. “Nintendo en Sony maakten altijd hun eigen hardware en verdienden vooral aan de software (de games). Doordat ze beide onderdelen in handen hadden, konden ze zorgen dat alles perfect geïntegreerd was”, vertelt Nieborg. Maar op een mobiel platform gaat dit logischerwijs niet. De hardware bestaat al, het besturingssysteem ook en daar hebben de fabrikanten zich maar aan aan te passen.
Een ander probleem is dat gratis spellen met in-app-aankopen een volledig andere strategie vereisen dan de games die de twee fabrikanten tot nu toe uitbrachten. Voor de PlayStation koop je een spel een keer, en daarna hoef je er in principe geen geld meer aan uit te geven. Een zogenaamd free to play-spel download je gratis, waarna het bedrijf je probeert te verleiden om steeds kleine aankopen te doen.
De eerste strategie hebben Sony en Nintendo goed in de vingers, blijkt uit de geschiedenis. Maar wil je op mobiel een succes worden, dan moet je de juiste kennis in huis hebben. En het is de vraag of de twee bedrijven dat ook hebben.
Super Mario Run
De keuze voor Nintendo om Mario naar het mobiele platform te brengen was in ieder geval een logische, vertelt Shigeru Miyamoto, die Mario gemaakt heeft, aan The Verge. “Ik heb het gevoel dat Mario het spel was dat miljoenen mensen introduceerde in videogames en ik denk dat Mario die rol blijft vasthouden.” Met Super Mario Run hoopt hij dus hetzelfde te bereiken: mensen kennis te laten maken met games.
“Nintendo maakt al heel lang Mario-spellen en hoe langer je doorgaat met een serie, hoe ingewikkelder het spel wordt en hoe moeilijker het wordt voor nieuwe spelers om in het spel te komen. We hadden het idee dat we met een simpele tikinteractie om Mario te laten springen een goed spel konden maken voor een breed publiek.”
In Super Mario Run rent Mario uit zichzelf en zorg jij ervoor dat hij springt. Tik je kort, dan springt Mario kort in de lucht. Druk je lang op het scherm, dan zie je de loodgieter door de lucht vliegen. Verder komen er bekende elementen terug, waaronder het springen op schildpadden en paddestoelen. Daarnaast kun je muntjes en power-ups verzamelen in het spel.
https://www.youtube.com/watch?v=RegwMvAYfKo
Succes?
Helaas weten we van tevoren niet of Sony en Nintendo ook een succes worden op de mobiele markt. “De ervaring leert ons dat er in de free to play-wereld ruimte is voor slechts een paar spelers. Dat was al zo bij de consoles, maar hier zie je dat nog sterker. Een hele kleine groep zorgt voor 80 tot 90 procent van alle omzet in de app store”, stelt Nieborg.
“Statistisch gezien is de kans om door te breken in de top tien heel klein, of zelfs bijna onmogelijk. Als grote uitgever heb je een goede positie, maar geen garantie dat je het ook langdurig goed blijft doen.” En volgens Nieborg kun je een app pas een succes noemen als hij op de lange termijn populair blijft. Pokémon Go, dat heel even erg populair was, zou volgens die standaard waarschijnlijk dus niet als succes worden bestempeld.
Maar Nintendo pakt met Super Mario Run een geheel andere strategie op. Dit spel is namelijk geen free to play-game, maar een premium-variant. Je betaalt tien euro en dan kun je het spel eindeloos spelen, zonder er ooit nog geld voor neer te hoeven leggen.
Je wilt niet stoppen met spelen om te betalen Deel deze quoteReggie Fils-Aime, de baas van Nintendo of America, legt bij Fast Company uit: “Als je het spel eenmaal speelt, wil je niet stoppen en gevraagd worden of je iets wilt betalen. Als ik aan het spelen ben, wil ik van het ene level naar het andere. Dus om maar één prijs te betalen, maakt het een prettigere ervaring. Daarnaast is het voor ouders prettig om te weten dat hun kinderen van het spel kunnen genieten, zonder dat er nog meer kosten aan vast zitten.”
Het spel wordt in de media al even flink gehypet, maar volgens Nieborg is dit vooral een testcase. “De grote vraag is of Nintendo tientallen miljoenen mensen kan laten betalen voor hun spel. Want dan halen ze een significant bedrag op en kunnen ze het spel een succes noemen. En als ze dat lukt, dan geeft dat hoop voor de toekomst.”
Een succes op dit gebied betekent immers dat niet alleen free to play-spellen veel worden gedownload, maar dat je ook een grote hit kunt worden met een betaald spel. Dat is niet alleen goed nieuws voor grote bedrijven, maar voor de gehele markt. “Innovatie komt vooral van kleine bedrijven af, niet van grote jongens als Sony en Nintendo. Wordt dit een succes, dan hebben zij een toekomst.”
Juiste kennis
Nieborg is echter niet erg enthousiast over de kansen van Nintendo en Sony op de mobiele markt. “Nintendo heeft een betere kans, omdat ze met de aankoop van gamebedrijf DNA de juiste expertise in huis hebben gehaald. Daarnaast spreken zij een breder publiek aan en hebben ze geleerd van Pokémon Go. Maar Sony heeft die expertise – voor zo ver bekend is – niet in huis en zij spreken vooral hardcoregamers aan. Dat is een niche op mobiele platformen, maar een dominante groep op consoles. Wil Sony slagen, dan moeten ze dus met wel hele goede titels komen om tussen de top tien te komen.”
Maar mochten de spellen van de twee fabrikanten een succes worden, dan komt er een volgende uitdaging om de hoek kijken. “Welke vervolgstappen neem je dan? Komt er een vervolg op het spel, een uitbreiding?” En dat is iets waar zowel bij free to play-spellen naar gekeken moet worden als bij premium-versies. Maar het begint allemaal met een hit, en nu is het afwachten of Super Mario Run die hit wordt. Dat hangt af van de spelers. Van jou dus.