Nieuwe hogesnelheidslijn tussen Melbourne en Brisbane verkort reistijden in Australië

Terwijl je in Nederland om meerdere redenen vraagtekens kunt zetten bij het nut van een hogesnelheidslijn, lijkt het concept nergens zo op zijn plek als in het uitgestrekte Australië. In Japan zorgen supersonische hogesnelheidslijnen al jaren voor nieuwe mogelijkheden, omdat grote steden ineens in een fractie van tijd te bezoeken zijn voor forenzen. In Australië gaat nu mogenlijk hetzelfde gebeuren.

In een land waar je met de auto al gauw een dag onderweg bent om van Sidney naar Brisbane te reizen, lijkt zogenaamde High-speed rail (HSR) een uitkomst voor zakenlieden die voor hun werk nu veelal afhankelijk zijn van vliegverkeer. Dankzij de strenge veiligheidsmaatregelen op luchthavens kost dat al gauw meer tijd dan een supersnelle treinrit, om nog maar te zwijgen over de nadelige gevolgen van het vele vliegverkeer voor het milieu.

De Universiteit van Melbourne doet daarom al 2 jaar onderzoek naar de haalbaarheid van een hogesnelheidslijn in Australië. De eerste plannen voor een hogesnelheidslijn werden recent gepresenteerd: Het zou gaan om een verbinding van 1799 kilometer tussen Brisbane en Melbourne, met 21 stops. Het project is in 11 jaar realiseerbaar tegen een geschat budget van ca. $84 miljard Australische dollars (€56 miljard in Euro’s).

HSR-australia

Met de HSR zou een ritje van Melbourne naar Brisbane in de toekomst nog maar 6 uur in beslag nemen. Wanneer de treinlijn in 2030 operationeel wordt, zou dat betekenen dat er dagelijks 82 vliegtuigen minder hoeven vliegen, op een huidig gemiddelde van 850 per dag. Volgens het rapport van de Universiteit neemt treinverkeer in de toekomst 30% van alle reiskilometers in in Australië.

Het zal nog wel een aantal jaren duren voordat de eventuele investering van de Australische overheid is terug verdiend: Per jaar wordt geschat dat de hogesnelheidslijn tussen Brisbane en Melbourne zo’n AU$ 7 miljard per jaar gaat opleveren. Maar voor het milieu zou het absoluut een aanwinst zijn: De HSR zal lopen op 100% recyclebare energie, hetgeen de carbonuitstoot op jaarbasis met 150 miljoen ton zal terugbrengen.

Of de Australische regering doorzet met de plannen is nog onduidelijk. Het complete rapport van de University of Melbourne vind je hier.

0 Reacties
Reageer